woensdag 15 december 2010

Stamppot boerenkool met de Kerstdagen

Vandaag een vrije dag, Jolanda aan het werk dus dan neem ik de dagelijkse honneurs waar! Op woensdag is de wekelijkse markt binnen het centrum van Wolvega waar wij altijd de aardappelen, kaas, diverse groenten en fruit vandaan halen. Normaliter gaat Jolanda maar vandaag hoorde dit bij één van mijn taken.

Ik moet zeggen dat als je dan al die kramen ziet staan met al die lekkere verse wintergroenten, kaassoorten, etc, dan bekruipt je een apart gevoel, schreeuwende marktlieden die hun waren aanprijzen en hun klanten, Jezus wat een drukte. Het is eigenlijk een heel sociaal gebeuren binnen zo'n markt, een praatje is zo gemaakt. Nu was ik niet op de markt om een praatje te komen maken maar wij wilden onze voorraad doré aardappelen op peil brengen binnen onze kelder en er moest boerenkool komen. Er was namelijk gekozen voor stamppot boerenkool en dat maakt mij blij, vooral omdat ik van stamppotten houdt en om het feit dat deze op ieder moment van de dag te bereiden zijn en dan s'avonds, hoppa de oven in. Jus hebben we meestal op voorraad in de vriezer, liefst jus van varkensrollade, rundersucade of van varkenskoteletten. Thuis vind ik stamppot boerenkool het lekkerst met alleen: aardappelen, boerenkool, roomboter, volle melk, witte peper, zout, uitgebakken spekblokjes, rookworst en jus.

Thuis werk ik zonder recept, maar de hoeveelheden bestaan in het 'hoofd', zo neem ik per persoon drie, soms vier aardappelen ter grootte van een flink kippenei, wij zijn met z'n vieren dus ongeveer 14 aardappelen en daarop gaat ongeveer 280 gram boerenkool. De aardappelen in de pan met 2/3 water en dan de boerenkool erboven op. Deksel erop en rustig gaarkoken, spekjes op een matig vuur uitbakken om later in te mengen. Afgieten en dan stampen, warme melk, boter, peper, zout en spekjes inmengen en de stamppot is klaar voor gebruik. Overscheppen in een ovenvaste schaal om op ieder gewenst tijdstip ter oven te gaan. De rookworst rustig laten 'wellen' voor ongeveer een halfuur en de jus verwarmen.. Ik houd van eenvoudige stamppotten zonder allerlei andere toevoegingen, gewoon puur!! Lekker met pittige Drentse mosterd. Het mooie van stamppotten is dat je controle hebt over bereidingstijdstip en serveertijdstip. Nu loop ik weleens lekker te 'lullen' over een warmhoudlade binnen de normale thuiskeukens, maar krijg ook vaak te horen dat mensen niet eens meer een normale oven hebben. Zij hebben alleen een combimagnetron en dat is sneu, want voor dit soort apparatuur is geen receptuur te schrijven, laat staan een goede handleiding. Dumpen dit apparaat!!

Voor die mensen die het moeilijk vinden om een 'stamppot' te maken binnen deze koude tijden is er een pan op de markt, speciaal voor dit gerecht. Er staan twee recepturen op de achterzijde van de pan: Stamppot boerenkool en stamppot andijvie.
Gemakkelijk met de kerst mensen, gewoon stamppot maken met rookworst, grote pan op tafel een paar glazen vullen, haardje aan, achtergrond muziekje en gewoon lekker lullen.
En dan bent u vernieuwend bezig met de kerst, lachen toch!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Loop trouwens al dagen met een deuntje in mijn hoofd, van één of andere tv reclame. Ooit werd dit nummer gecoverd door de Stones maar de werkelijke bedenker is Muddy Waters: luister maar, dit nummer is steengoed, Mannish boy.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten