zondag 12 december 2010

‘Helix Aspersa Gros Gris’

Ook wel genoemd de 'wijngaardslak', een smakelijk en mooi diertje. Een tijdje geleden (toen de temperatuur nog aangenaam was) werd ik als gast ontvangen op een 'Meet, eat en greet', gehouden in en rondom het mooie kookatelier van Joop Zwiep in Zweeloo. Dit gebeuren stond in het teken van streekproducten. De tuin van Joop was omgetoverd tot een regionale markt waar kleine streekgebonden producenten hun 'waren' stonden aan te prijzen. Ik denk dat er iets van vijftien producenten stonden en ik schat het aantal genodigde vakmensen, veelal koks' op dertig. Ik word altijd enthousiast van zulke producten, maar probeer ook deze producenten te enthousiasmeren voor Horeca EvenTT, de noordelijke horecabeurs omdat ik vind dat je op deze manier een veel groter publiek bereikt. Zo ook raakte ik in gesprek met Bos-Carabain Escargots een teler van wijngaardslakken uit Groningen. Ik informeerde hun ook over de mogelijkheid dat er binnen het Village gekookt kon worden door standhouders die zelf kunnen zorgen voor een chefkok die deze demo dan verzorgd. Nu kreeg ik vorige week een telefoontje van deze producent dat ze best wel enthousiast waren maar dat een stand voor hun, buiten het budget lag. Dat kan, maar dan denk ik, waarom slaan jullie streekgebonden producenten dan niet de handen ineen betreft deze beurs en waarom ga je binnen zo'n horecabeurs niet gezamenlijk staan. Gooi zo'n initiatief eens neer bij de de Zaai-ster, een grote distribiteur van biologische producten in het noorden, of bij de de Smackelaar van Drenthe, Adri Ooms of bij de provincie zelf! Neem een aantal vierkante meters en pak hier uit, hier lopen duizenden, beslissingsbevoegde horecamensen, of neem gezamenlijk een paar vierkante meter binnen het Village onder een gelijke noemer en zet er gespreid over drie dagen diverse leveranciers met een chefkok neer die demo's doet. Wees creatief als je naar buiten wilt treden. Klop aan bij EvenTT Culinair met een idee over misschien wel een kookwedstrijd met regionale producten aangeboden door jullie binnen 2012 of iets anders............!
Maar wees zelf niet als een 'slak' wat dit betreft het is al snel zeven februari!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten