woensdag 29 december 2010

'Belevingsreceptuur voor oudejaarsdag'

Nu het nieuwe jaar nadert wil ik één keer, één van mijn recepturen prijsgeven. Dit is geen receptuur voor een gerecht, maar een receptuur die beleving kan geven. Ik houdt van roken op allerlei manieren, maar ben ooit eens geïnspireerd geraakt door de Aladin pro, een kleine rookmachine voor binnen gebruik die rook kan fabriceren met diverse geuren. Rook heeft iets en kan beleving doen ontstaan ook op bijvoorbeeld een oudejaarsdag. Mijn doel is om buitenshuis beleving te verkrijgen door middel van een gecontroleerd 'rooktapijt'. Ik wil mensen lokken naar een Point of Interest in de open lucht doormiddel van rook. Vandaar dat ik de Aladin Pro in de buitenlucht heb getest, maar helaas, het rokerijtje trok totaal geen aandacht en dan ga je nadenken. Hoe kun een rookwolk, rooktapijt verkrijgen, waarin geuren van look, vanille, en kaneel tot op honderden meters waar te nemen zijn en te beleven. Nu naar drie jaar research, geef ik dit prijs! Alleen voor buiten gebruik en niet geschikt voor kinderen.


De ingrediënten:
- 550 gram kalkammonsalpeter
- 500 ml. suikersiroop (28 graden beaumé)
- 1 tak rozemarijn (gemalen)
- 3 teentjes knoflook (gevijzeld)
- 2 vanillestokjes (Madagascar)
- 1 kaneelstok


Voor de suikersiroop:
- 4 dl. water
- 100 gram rietsuiker
- 100 gram bruine basterd
- 100 gram witte basterd
- 200 gram fijne tafelsuiker


De materialen:
- keukenrol
- aluminiumfolie
- sterretjes
- Rvs bak 1/1 gastronorm
- Mengmachine
- vijzel


Werkwijze:
Kook de suikersiroop met de suikers, het water, de gemalen look, rozemarijn en kaneel.
Doe het kalkammonsalpeter in de menger en voeg drupsgewijs de suikersiroop toe. (als parfait)
Laat net zo lang draaien tot de calcamon salpeter is opgelost.
Schenk het mengsel in een rvs bak.
Dan de (per acht gevouwen) velletjes keukenrol, doorhalen ( als een bonbon) en uitknijpen.
De doorgehaalde velletjes nu te drogen hangen.










De rest van de werkwijze krijgt u morgen, evenals de afwerking!!

Ps.
Deze receptuur is niet voor derden, dus niet over spreken...............!!!!

2 opmerkingen:

  1. Belevingsreceptuur, point of interest, pootjes op de grond Harry. Zo herken ik het Drenthe niet dat ik mijn hart meedraag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit klopt inderdaad Culinaire Saisonnier, het zijn zotte termen!!!!!!!!!!! Vandaar..!

    BeantwoordenVerwijderen