donderdag 16 december 2010

Schreeuwende chefkoks

Er wordt wat afgescholden en geschreeuwd binnen keukens hoor je vaak en als je weleens bepaalde kookprogramma's bekijkt dan klopt dit inderdaad, maar ook daadwerkelijk binnen de keukens hier in Nederland? Ja ook binnen de Nederlandse keukens!


Een schreeuwende en vloekende Ramsey doet het goed op tv, maar dat is een bewust opgebouwd imago wat goed verkoopt! Maar binnen mijn optiek is een echt schreeuwende en vloekende chefkok een zielig figuur die waarschijnlijk zijn of haar onzekerheid en of kunde probeert te camoufleren. Nu ben ikzelf ook geen heilig boontje en gebruik vaak woorden als 'fuck you' maar dan meer als zijnde het theatrale. Nimmer zal ik mensen kleineren op de werkvloer, maar dat is ook nog nooit nodig geweest, want relativerend, wie ben ik! Is het wel nodig dan doe ik dit onder vier ogen en dan is het ook klaar. Koks die hun leerlingen staan af te zeiken en te kleineren op de werkvloer zouden eigenlijk eens op bezoek moeten bij een psycholoog om zo van hun 'onzekerheden' en of stress af te komen. Keukens zijn opleidingsinstituten waar mensen opgeleid worden binnen ons mooie vak, jammer dat sommigen dit niet begrijpen. Ook hoor je nogal eens over de vele sexistische praat binnen keukens, maar dat hoort bij het koken, goed koken is sex hebben, maar teveel is ook niet goed want ik sprak ooit een dame die blij was dat zij bij haar vorige leerbedrijf weg was, maar dan stonden denk ik van die chefs die het koken hebben geleerd van hun moeder (de Oedipus-chefs) en nu binnen de keuken hun 'mannelijkheid' constant moeten tonen door het ophangen van stoere verhalen, of niet keukenprinsesjes.

Ik begin hierover omdat we het er tijdens het werk toevallig over hadden, ik ken namelijk zelf ook een paar van die 'chefs', zielige figuurtjes door toeval op een bepaalde positie gekomen, die nu mensen proberen te intimideren door te schreeuwen en onrust te stoken. Denk eens na, op leidinggevende posities binnen keukens hebben wij een voorbeeldfunctie en behoren wij rust en controle uit te stralen en kunt u dit niet dan kunt u beter een ander vak kiezen.
Dit geld eigenlijk altijd voor leidinggevenden binnen alle beroepen, vind ik en er is ook een mooi gezegde: Veel geschreeuw en weinig wol! (kwam al voor in teksten uit 1460 en blijkt ook nu nog relevant) Iemand die regelmatig schreeuwd en of vaak onredelijk communiceerd heeft zijn of haar zaken zelf niet voor elkaar en probeert dit op een infantiele manier te camoufleren, dat is mijn definitie. Ik ben fucking blij dat deze shit bij ons niet aan de orde is !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ps. Ik heb in één keer grotere cress soorten op de borden liggen, zou dat misschien kunnen liggen aan de led verlichting binnen onze koelingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten