woensdag 22 december 2010

Oud en nieuw

Het nieuwe jaar nadert en dan worden wij vaak bevlogen door nostalgie, althans ik wel.
Herinneringen worden aangesproken, mede door alle programma's die vertoond worden aan het naderend einde van het oude jaar. Nostalgie doet je dan soms zweven, zo ook binnen onze 'nieuwerwetse keukens' met al die vernieuwende apparatuur. Soms denk je dan met heimwee terug aan die 'ouderwetse' tijden waar de gaarheid van vlees en vis werd bepaald door een persoonlijk gevoel aangaande het frunniken en bevingeren van het vlees. De koks toen konden met hun vingers de gaarheid van het vlees en of vis bepalen. Helaas, dit mag niet meer binnen de gastronomie en omdat het vlees en of vis nimmer ''gecondomeerd'' ter pan zal gaan zijn er verlengstukken verschenen. Maar ik blijf stout en betast het vlees ook nu nog, maar als ik het omdraai gebruik ook ik vaak een hulpstuk ter verlenging van mijn vingers. Mocht één van uw leerling-koks de respectabele leeftijd van achttien jaar hebben bereikt dan kan het een aanbeveling zijn om verlengstukken aan te bieden betreffende het omdraaien van producten ter pan, maar daarvoor moeten zij het vlees betast hebben om zo voor later een oordeel te kunnen hebben betreffende de diverse garingen. Voor je achttiende moet je blijven frunniken, daarna kun je voor nieuw gaan! Het bevingeren en frunniken gaat trouwens tegenwoordig zeer hygiënisch binnen de horeca hoorde ik van Diversey, vandaar dat zij dit ook binnen EvenTT Culinair willen laten zien. Iedere wedstrijdkok heeft binnen EvenTT schone handjes, maar het omdraaien van producten ter pan gaat misschien wel gebeuren met het ultieme verlengstuk.

Voor de aankomende dagen gaan we nog even honderd en dertig menu's klaarzetten, als er iemand is die behoefte heeft om een dag te komen vacumeren kom dan gewoon langs! Krijgt u van mij een gratis verlengstuk uit de culiboutiek. (legitimatie verplicht, alleen voor boven de achttien)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten