zaterdag 18 december 2010

Het mysterie van de barcode..........

Nooit heb ik mij verdiept in een barcode, een code die 'bliep' zegt naar ons, maar aan een cassiere alle informatie geeft die nodig is om een 'gast' van een winkel zijn of haar producten te laten afrekenen. Gek is dat want ons hele leven draait om deze streepjes, maar we verdiepen ons hier niet in. Elke dag doen wij wel aankopen die gescand worden aan de hand van de barcode.


Normaliter zou ik mij nooit hebben verdiept in deze 'streepjes' maar ze kwamen op ons pad. Onze producten voor de consument binnen de winkels moeten een barcode hebben. Hierdoor werd aan ons vanuit een samenwerkende organisatie de codes (cijferreeks) doorgegeven die correspondeert met onze producten en inhoudsmaten. De cijferreeks wordt gegenereerd door een programma en vertaald in een streepjescode. De cijfercombinaties gaat dan naar bijvoorbeeld een supermarkt die deze cijfercode binnen haar systeem koppelt aan het product met de daarbij behorende verkoopprijs. Alles ging goed totdat we erachter kwamen dat onze producten niet gescand konden worden en dan ga je met elkaar nadenken, net als je vaak over koken doet. Het probleem is verholpen, het 'kader' om de code werd meegelezen door de scanner, dit is misschien een klein iets maar voor mij niet. Ik raakte geobsedeerd door die verrekte streepjescode. Ik vind het een grandioos systeem, wat ook heel goed binnen horecabedrijven toepasbaar is, ook wat betreft recepturen en voorraadbeheer maar daar hebben we het later wel eens over.

Nadat we erachter waren gekomen hoe we moesten omgaan met de barcode heb ik gelijk Schiffmacher gebeld en zie daar onderstaand resultaat. Heb gelijk de cijferreeks van mijn persoonlijke barcode doorgemaild aan alle winkels binnen het noorden van Nederland. Vanaf nu haal ik eerst mijn 'arm' over de scanner binnen winkels en u raad het al, ik ben geen account meer maar ze noemen mij bij mijn voornaam, mooi systeem.


Zag ook een leuke voor mijn vrouw, zal het eens voorstellen maar die scan ik dan wel zelf!!!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten