dinsdag 22 maart 2011

Het 'wittejasseneffect'.....!! ;-)

Helaas heb ik mijn mening over 'open keukens' moeten bijstellen. Daar waar ik er altijd vanuit ging dat open keukens een meerwaarde zouden creëren voor een horecabedrijf blijkt anders uit te pakken. Ik dacht namelijk dat er een gevoel van verbondenheid met gast en keuken zou ontstaan als een gast gewoon de restaurantkeuken in zou kunnen kijken. Het zou vertrouwen scheppen dacht ik, er zijn geen geheimen meer, je kiest voor openheid...........................!!!!!!!!!!!

Maar helaas, de voorpagina van een krant deed mij schrikken, 'Schrik voor witte jassen' stond er te lezen. Wij koks binnen onze bedrijven dragen ook witte jassen en er is ooit geopperd om ook de keuken binnen één van onze Hotels te 'openen'. Maar dit kunnen we beter niet doen want één op de vier mensen heeft last van het 'wittejasseneffect' en onze koks dragen enkel witte jassen cq. buizen. Mensen blijken zich anders te gaan gedragen als ze een witte jas zien. Hun bloeddruk begint op te lopen en dat is niet bevorderlijk voor ons als mens maar helemaal niet voor een gast...!
Dit kan vervelende situaties ontketenen, omdat er verkeerde gerechten kunnen worden aangeraden, niet passend bij het 'type mens' en hierdoor kan ook een sommelier de mist in gaan.

Om al dit vervelends te kunnen voorkomen zijn er twee opties, geen 'open keuken' willen hebben of de kleding aanpassen van de koks.................geen witte maar zwarte koksbuizen..............!!!!!

Ik zeg dit nou wel maar begin toch te twijfelen............Stel je hebt een open keuken en de koks lopen in smetteloos wit, dan zijn de eventuele klachten van gasten, die er wel eens zijn gemakkelijk te weerleggen, de gast blijkt last te hebben van het 'wittejasseneffect'............!!!!!!!

Gelooft u mij niet, zie dan de ' De Telegraaf ' dinsdag tweeëntwintig maart ;-) -voorpagina-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten