zondag 13 maart 2011

Bipolaire stoornis.......veroorzaakt door de tuin....!!

Elk voorjaar moet ik opnieuw de tuin, zo ook de kruidentuin herstellen van de winterperiode en dit komt door mijn nalatigheid in het najaar. Onze tuin is ingedeeld in drie delen: het Franse gedeelte, daar waar de kippen en de jongens scharrelen, het Engelse gedeelte met veel buxus en de kruidentuin. Hoe manisch ik kan zijn binnen de lente, zomer en herfst, hoe depressief ik kan zijn als de wintertijd weer aanbreekt. Mijn terugkerende nalatigheid bestaat uit het niet 'winterklaar' maken van de tuin zodat ik ieder voorjaar hetzelfde ritueel moet uitvoeren, de 'bende' opruimen die het vorige jaar achtergelaten heeft. En neem van mij aan, dat is veel als je een grote tuin hebt. Ben begonnen met het 'opschonen' van de kruidentuin en dan moet ik echt de 'stoute schoenen' aantrekken in deze voor mij nog enigszins 'depressieve tuinperiode', maar wat mij dan sterkt zijn de eerste beginselen van het 'opkomende groen' en daar word ik manisch van, erg manisch en dat voelt goed. Straks als de temperaturen het weer toelaten zit ik iedere avond na de arbeid even rustig te relativeren in de kruidentuin met een wijntje of een 'buitenbiertje' en dat doet goed. Ik ben en blijf een buitenmens, dus lente, van harte welkom....!!

De kruidentuin na de winter...............








Binnenkort is alles weer groen, moet alleen de pollen stevia en verveine vervangen, maar ja dat moet elk jaar. Gelukkig zijn Jolanda en ik geen mensen van 'truttige strakke tuintjes', een tuin is voor ons om in te leven, waar de jongens hun 'ding' kunnen doen en de kippen lopen te scharrelen, was dit anders dan zou ik het hele jaar 'depressief' blijven..........nee, gelukkig niet...!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten