donderdag 3 maart 2011

Asperge................R..??

Afgelopen woensdag even naar de markt in Wolvega, waar de kramen waren afgedekt met grote zeilen, ook langs de kanten en binnen de kramen waren er vele heaters aanwezig om alles wat aangenamer te maken. Die dag was het een weertype van wat dwarrelsneeuw en er stond een koude snijdende oostenwind. Ik had een opdracht mee van de vrouw des huizes om een paar kisten mandarijnen op te halen voor ons plaatselijke schooltje, maar plots viel mijn oog op een paar kistjes en warempel, gevuld met de eerste asperges uit Limburg. En dan krijg je dat gevoel, je wilt die die kistjes eigenlijk maar al te graag meenemen, ben je waarschijnlijk de eerste binnen de regio met het 'witte goud' op de kaart, maar dan ineens, 'stemmen' in m'n hoofd, niet doen, niet doen, anders ben je een 'verkrachter der seizoenen'. Gek wordt ik van deze te vroege interesse in deze asperges die ik dan heb, die tweestrijd zaait........, kwaad, onzeker..........!!

Toen, enigszins verward in de auto schoot het syndroom van Asperger door mijn hoofd, gelijk thuis de kenmerken van dit syndroom opgezocht en toen begon ik te zweten. Sommige kenmerken waren toepasbaar op mij, ik kan idolaat zijn van bepaalde dingen (koken), ik had ooit een verzamelwoede (kookboeken), ik houd niet van verjaardagen (wil rust),...etc. etc...............
Doe de test, stond er op de site, gelijk gedaan en pffffffffff......ik scoorde iets boven het gemiddelde. Asperger, ja, ja, ik denk dat er velen binnen de horeca werken die ook iets boven het gemiddelde zouden scoren en er zijn er natuurlijk ook die ver boven het gemiddelde scoren...

Mocht u ooit het stemmetje in uw hoofd horen, 'alleen koken met seizoensgebonden produkten', als er iets aangeboden wordt wat niet binnen het seizoen past, of u bent idolaat van uw vak of u verzameld te veel kookboeken en u houdt niet van verjaardagen doe dan de test........

1 opmerking:

  1. Bij jeuk moet je krabben. Of niet? Kijk, dat is nu zo interessant aan ons mensen: in tegenstelling tot de planten en de dieren kunnen we kiezen of we krabben of niet. In het geval van de asperge heb ook ik jeuk, maar krabben doe ik (nog) niet. Pas als het jeuken onaanvaardbaar is geworden, kunnen de nagels pas echt weldadig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen