zondag 13 november 2011

Wat willen we nou... #GerdaVerburg congres #betereten ..

Soms raak je het spoor bijster door al die onduidelijke informatie die wij als consumenten voorgeschoteld krijgen. En dan ben ik blij dat ik mijn roots heb liggen binnen de horeca..vooral binnen de keuken.... en dat ik mijn 'neus' gelukkig nog vertrouw...............


Afgelopen zaterdag stond er een groot artikel in de Telegraaf aangaande het weggooien van voedsel aan de hand van de 'tht' en of de 'tgt' datum. Blijkbaar wordt er nogal veel voedsel weggegooid binnen onze huishoudingen en supermarkten, wat tegen de tht aanzit of deze net overschreden heeft. Maar dit willen wij toch, zo zijn wij de maatschappij toch aan het inrichten..... niet meer hoeven nadenken... de verpakking lezen....doen...niet 'goed'.... aanklagen... of weggooien..dus alles moet afgedicht zijn..... voor producenten.... logisch.... toch..??
Alles snel..alles digitaal..alles controleerbaar..alles klinisch...en dan ineens,  moeten wij willen vertrouwen op ' de menselijke intuïtie' om verspilling tegen te gaan..hoe krom, hoe lachwekkend.



Nu heb ik eens gezocht, als zijnde 'leek' op Google naar de tht en tgt datum en wat krijg je dan... informatie die stamt uit 2005.... zie de  Nieuwsbank ....Wat willen we nu eigenlijk.... mensen die nadenken... of dat er nagedacht wordt door de aangevers..... wie heeft de kennis nu nog.... de consumenten dus blijkbaar niet..... die vertrouwen blindelings op de tht en de tgt...... en dit is precies wat wij wilden binnen Nederland..... 'het braafstje jongetje uit de klas willen zijn'..... voorop willen lopen met de meest 'dodelijke regeltjes' en dan moeten we nu terug gaan naar het meest elementaire..... alles vergeten en afgaan op de menselijke intuïtie.... aangaande ons beoordelingsvermogen met als 'beoordeelaar' onze Neus...... Onze neus opnieuw als instrument om te keuren...... om voedsel te controleren...... om te besparen.... om te ondernemen....

Maar omdat ik niet meer geloof in ambachtelijke kennis en dus ook niet in geurherkenning, stel ik de 'neusapp' voor, je scant met je Ipad (ook wel aaipadje, las ik op een blog) of tablet het product met de 'neusapp', (geurindicator van vroeger, aan Microsoft) en je weet dat je safe zit.... of niet.... dan ga je mee met deze tijd..... maar nu brengen we alleen maar verwarring voor de consument..... en dat willen we toch niet.. we willen toch alles controleerbaar zonder te hoeven na te denken.... wat een stelletje ezels zijn zij..... die nu weer terug willen naar voorheen..... doe dan gelijk de 'gulden' ook maar weer als betaalmiddel... (de Telegraaf 12 nov TA1) Wat een bullshit........ ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten