dinsdag 1 november 2011

#HorecaFair ......#Hakvoort.....#Emmeloord


U weet van mij dat ik kookwedstrijden geweldig vindt.... en vandaag mocht ik als zijnde jurylid aanschuiven bij de wedstrijd... 'durf te koken'.. gehouden tijdens de Horeca Fair bij Hakvoort te Emmeloord. Deze wedstrijd beslaat drie dagen, waarvan de eerste twee de voorrondes zijn en op woensdag, dag drie, moeten de winnaars met de billen bloot....koken vanuit een 'black box'.
Black box koken is voor mij de meest 'ultieme' en eerlijke wedstrijd..... want hier kun je, je niet op voorbereiden..... en daardoor herken je de echte vakmensen....... gelijk...............!!


Enfin, ik mocht aanschuiven bij de jury.... Constant Fonk, Wynand Vogel en Paul van Staveren. Nu weet ik best wel het één en ander van wedstrijden..... maar als jurylid.... krijg je toch veel op je 'bordje'..... en dan moet je beoordelen..... interessant... Het oog wil best wel iets...maar de 'cuission', structuren en smaak zijn doorslaggevend. En toch, als je dan zo rondloopt tijdens de mise en place werkzaamheden..... dan weet je gevoelsmatig al wie de grootste kanshebber is en dat komt doordat je kunt zien, welke deelnemers zich goed voorbereid hebben.... ze koken efficiënt en gedisciplineerd met een bepaalde 'swung'...... gewoon mooi om naar te kijken...... 












Eigenlijk zijn deze leerlingen.... die meekoken allemaal winnaars.... want ga daar maar eens staan.... terwijl een ieder je op de handen kijkt...... Ik heb respect voor deze jonge mensen... die gelukkig nog durven te koken..... onder toeziend oog.... De menu opdracht.... een voorgerecht met 'ei'...... een hoofdgerecht met Steen schol en Bouchon mosselen... en een dessert met Doyenné du Comice.........


Mooie gerechten kwamen er ter tafel... maar toch mankeert er vaak iets aan de smaak en of de cuission. Ook blijkt het moeilijk om controle te verkrijgen over alle drie de gangen..... En ik weet dat dit moeilijk is.... maar voorbereiden is een must.
Woensdag de 'Grand Finale'..... black box koken....... ik heb respect...... en ben benieuwd.


Noot:
Het belangrijkst tijdens kookwedstrijden.... smaak...cuisson...presentatie... en wees niet te zuinig met de saus.... heb ook controle over de werkzaamheden..... (voorbereiden)
Mijn bloed stroomt weer..... zie u op de beurs Horeca EvenTT te Assen.... 13, 14 en 15 Februari.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten