woensdag 23 november 2011

Wat is een juiste #conclusie binnen de #gastronomie

Afgelopen maandag heb ik veel collega's gesproken en mogen luisteren naar 'filosofen' die een bepaalde visie hebben aangaande 'onze' toekomst binnen de horeca.... Ook heb ik een kop koffie gedronken bij een chef... die enkel werkt met 'handjes', terwijl de zaak waar hij werkt, elke avond vol zit..... en dan spreken we over zo'n zestig couvert per dag.. door de week.. en over de weekenden zullen we dan maar niet spreken........ 


Nu hebben alle mensen een persoonlijke visie en dan is het mooi om te destilleren... echter er waren twee visies die gedeeld werden door meerderen en de ene ging om de 'gradatie' aangaande de beleving van consument binnen een horecabedrijf...... en dan komt de ambiance op één, de bediening op twee en de keuken op drie. En daar kan ik mij enigszins in vinden.... vele bedrijven zitten op hetzelfde niveau aangaande keukens....... dus waar kies je dan voor als consument..... en toch.... is het belangrijk binnen keukens om kwaliteiten te kunnen beoordelen, want kwaliteit leveren blijft 'hot' evenals het serveren van seizoensgebonden producten...... 
   

Draai het dubbeltje om...... en nog eens om.... en dat is moeilijker dan men denkt... niet aangaande dkw maar wel aangaande de levende materie.... versproducten laten zich moeilijk vangen.... en diverse vers-leveranciers willen graag leveren. Dit is een heel moeilijke materie.. want deze is tevens gestoeld op een 'vertrouwens' relatie... tussen afnemer en leverancier, waarbij je altijd moet uitgaan van netto prijzen.... en waarbij kortingen en bonussen nietszeggende factoren zijn. Je moet zelf kwaliteiten kunnen herkennen en dan gaan 'shoppen' bij gelijkgestemde vers-leveranciers...... en dat kost tijd..... maar deze tijd...is winstgevend....



Als de optelsom van één en één is twee, waar zou zijn dan zouden wij niet meer nodig zijn.... maar wees blij dat je als chef nog kwaliteiten kunt beoordelen..... en dat je de komende generaties het ambachtelijke nog kunt meegeven, aangaande kennis.... want anders......




De algemene conclusie zou kunnen zijn dat er door de gast eerst gekeken wordt naar de ambiance... dan naar de bediening en dan pas naar de keuken... en dat de keuken... moet weten van kwaliteiten aangaande producten.... moet weten van prijzen... moet weten van de seizoenen.... moet kunnen werken met oproep krachten.... moet werken met nauwkeurig uitgewerkte recepturen... mise en place moet uitbesteden.... en dat 'bedrijfs gerelateerde kwaliteits convenience'... reëel zal zijn binnen de toekomst.......
Even een paar keer slikken..... en dan verder gaan...maar wees gerust....wij als 'leermeesters' aangaande het ambachtelijke kunnen dit toch allemaal..... het is toch simpel.... en dat is toch onze kwaliteit....toch...leermeesters....opleiders.... en anders gewoon #Exit..heel eenvoudig..


Maar wees getroost...... ik heb maandag ook 'sterrenchefs' zien 'kloten' met een stukje tonijn, waarbij niet de tonijn de aandacht kreeg... maar de apparatuur van de sponsoren... nou, doe mij dan maar een 'broodje vlokken' stelletje televisie clowns...


Mijn persoonlijke conclusie wijkt iets af.......... maar daarover later........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten