woensdag 12 januari 2011

Wedstrijd koken...............................

Ik zie veel twitter berichten momenteel voorbij komen die allen dezelfde teksten bevatten, 'nu aan de slag voor EvenTT Culinair' en dat is natuurlijk mooi om te lezen. Niet enkel de twitter berichten maar ook de 'ik doe mee koorts' slaat toe binnen de bedrijven van ons en om ons heen.

Wedstrijd koken is een heel leuke tak van sport, alleen realiseer wel dat het een 'nevenactiviteit' is voor een bedrijf, al kan het een bedrijf best wel veel pr bezorgen, mocht een deelnemer in de prijzen vallen en dat is best iets om van te voren over na te denken, stel dat 'Jantje wint', wat dan?? Ik weet waar ik over praat want ik heb dit zelf enkele keren mogen ervaren. Hoe je het best met het wedstrijd koken kunt omgaan is binnen mijn persoonlijke optiek, de juiste voorbereidingen treffen waarbij alle facetten moeten worden geanalyseerd. Zomaar een gerecht bedenken en dit meerdere keren maken is binnen mijn beleving niet de juiste. Als je meedoet, bereid je dan voor zonder eerst kosten te maken, laat de gerechten ontstaan in 'het hoofd' en teken, teken veel!!! Zo ontstaan er composities op papier, kost het bedrijf niets en praat vooral ook met mede collega's wat zij ervan vinden. (speur het internet af op zoek naar inspiratie)

Mijn voorkeur heeft gewoon tekenen met potlood op papier, maar het kan natuurlijk ook digitaal, maar dat is zonder gevoel! (tekenen doe je met een HB-potlood)
Laat het wedstrijd gebeuren ook nooit de overhand krijgen, meedoen is leuk, kan belangrijk zijn voor het bedrijf en natuurlijk voor jezelf, maar relativeer het! Ooit heb ik dit zelf meegemaakt, door mee te doen aan meerdere wedstrijden en mensen geloof mij dat kost veel energie! Mijn bescheiden tip betreft kookwedstrijden: Probeer smaken bij elkaar brengen in het hoofd, tekenen, tekenen, proeven, ontwerpen, proeven, nadenken en laten proeven aan derden. Weet ook dat leveranciers vaak open staan voor sponsoring van producten.

Meedoen aan wedstrijden is heel goed voor je eigen ontwikkeling, jij laat je gerechten jureren door vakbroeders en daar is lef voor nodig, wees trots op je gerechten en op de controle die je hebt over de situatie. Wedstrijden koken is mooi om te doen...........maar bereid je wel goed voor en neem vooral niet teveel hooi op je vork.

Over de 'mooiste prijs' die ik ooit eens 'kreeg' zal ik binnenkort eens bloggen, maar dat was/is een prijs die je krijgt en daar heb jezelf geen controle over. Weet je wat het aller belangrijkste is, gewoon meedoen en lekker lullen met je vakbroeders en of zussen binnen het plein, tot dan.......!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten