zaterdag 20 november 2010

Sinterklaas

Vanmorgen toen ik in het plaatsje Borger arriveerde bij één van onze Hotels was de 'intocht' van Sinterklaas gaande, het was een drukte van belang. Meutes kinderen met hun ouders om een glimp op te vangen van de sint en zijn pieten. Het leek wel een optreden van een popband met daar omheen een lading opdringerige fans van de bandleden. Uit volle borst werd er gezongen, wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe! Ja dat zongen wij vroeger ook, maar weet je wat vreemd was aan dit tafereeltje, er liep geen één piet rond met een roe en dan vraag ik mij af hoe deze pieten hun Sint beschermen en wat er in plaats van de roe is gekomen?
Dus stoute schoenen aan getrokken en een piet (met angst in de ogen) aangesproken en gevraagd waar de roe was. Blijkt dat er een 'wapenverbod' staat aangaande de roe, het in bezit hebben van een roe is strafbaar!!!!!!!!!!
Nee, de sint is niet meer te beschermen tegen deze kleine opdringers met hun ouders en stoute kinderen worden niet meer gestraft.
Nu ben ik altijd in voor vernieuwingen, maar ik vind dat de roe vervangen moet worden door een ander 'iets' wat ook meer is van deze tijd en daarom heb ik piet geadviseerd om de 'stroomstok' proberen te legaliseren in de maanden november en december evenals de 'peperspray', zo kan de Sint beschermd worden en stoute kinderen of stoute ouders weten waar ze aan toe zijn.
Moet alleen het sinterklaasliedje tekstueel aangepast worden, maar dit kun je uitbesteden aan bijvoorbeeld Ron Boszhard.

Een verdere update van het Sinterklaasgebeuren zou ook nog kunnen aangaande het 'lekkers', u weet wel, wie zoet is krijgt lekkers', ik vind in het kader van smaakontwikkeling bij kinderen dat dit lekkers moet bestaan uit Tapas. Wie zoet is krijgt bijvoorbeeld tapenade, inktvis, etc. Dit is niet alleen gezonder dan al die 'zoete rommel', maar het kind krijgt hierdoor een verbreding van zijn of haar smaakpalet.
Op deze manier van denken aan vernieuwing betreft deze traditie wordt alles veel meer van deze tijd.
Heb ook nog even met de sint zelf gesproken, over deze vernieuwingen maar mijn opmerking, dat hij beter te paard naar Nederland kan komen in plaats van met de boot, betreffende CO2 uitstoot schoot hem in het verkeerde keelgat.
Ik betrad de keuken van Bieze met een lichte tinteling in mijn lichaam en had rechtopstaand haar, de Sint had namelijk al een stroomstok bij zich!!
Er liepen trouwens veel meer volwassen rond met het zelfde soort kapsel als mij............................

Geen opmerkingen:

Een reactie posten