maandag 29 november 2010

Bio..........logisch????

Vandaag was weer eens zo'n dag dat, dat je meer uren behoeft dan de vierentwintig binnen een etmaal. Veel te doen en ook nog op pad, past eigenlijk niet binnen de planning denk je dan maar toch wel belangrijk voor ons! Samen met één der eigenaren van onze bedrijven gereden naar Leek, doel: De Zaai-ster. Een bedrijf wat enkel en alleen biologische producten binnen haalt en distribueert. Te laat kwamen wij aan en dan besef je waarom Tom Tom marktleider is geworden op het gebied van navigatie, wij navigeerden onder een ander merk en kwamen te laat door deze 'navigarale misleiding van dit 'kl.. apparaat'. Mijn persoonlijk verwachtingspatroon bij het horen van biologisch is enkel en alleen maar gevormd door de kleine telers waarvan wij soms producten afnemen en hun idealisme. Telers en of producenten die nimmer aan de vraag kunnen voldoen denk je dan, interessante mensen met een eigen verhaal, maar de vraag van onze gasten is vaak te groot!
Kan het aanbod van deze producten aan onze 'vraag' voldoen en kunnen wij niet beter kiezen voor de grote leveranciers die dit sowieso kunnen en dat wij daar dan de beste producten vandaan halen, zo gaat dat vaak binnen de praktijk.
Na een goed gesprek en een rondleiding door het gigantische pand van De Zaaister werd ons plots de vraag gesteld, waarom willen jullie nu ineens biologisch?
Even nadenken, wij gingen al voor de beste producten aangaande smaak, wij werkten al met streekproducten, wij zijn klimaat neutraal, wij dachten al na over duurzaamheid, waarom dan biologisch?
Eerlijk antwoordt: Wij wisten niet dat er een 'centralisatie' aangaande het aanbod van diverse biologische producten uit heel Nederland betreffende kwantiteit en leveringsgradering bestond.
Interessant, ja best wel. Ook toepasbaar binnen onze beleving aangaande smaak, maar nu misschien wel breder inzetbaar.
Bio...logisch is niet meer alleen meer alleen aan hun die sandalen droegen, ik denk dat de bewustwording betreffende gezond consumeren wel gaande is, maar dan moeten wij ook gezamenlijk de 'consument' overtuigen!!
Ben gelukkig thuis (gladde wegen) gekomen na deze zware dag en dan blijkt dat biologisch gewoon is, schop mijn sandalen uit, ontdoe mij van mijn schapenwollen trui, gooi mijn geitenwollensokken in de hoek en draai een nummer van de stones, mijmerend, bio....logisch is logisch betreft de smaak en gezondheid van groenten!
En toch blijven sommige biologische producten voor mij een 'grijs' gebied!
Nog even kijken bij de Wiki, Jezus wat een bio...logische benamingen: Biologische vader, biologische moeder, biologische oorlogvoering, biologische evolutie. Zelfs Darwin wordt aangehaald binnen de Wiki.
Het woord biologisch kan verworden tot een 'breed inzetbaar' marketingbegrip en dat gebeurd ook, maar wij zijn zoals wij zijn, behept met gezonde gastvrijheid en dan zijn soms keurmerken niet eens meer nodig.
Ik ben trouwens biologisch: Ik heb opgevoed door mijn biologische vader en moeder, dus laat Skal maar langskomen, dat keurmerk is zo binnen!!!!!!!!!!!
Lepelend uit een 'bakje salade' (Johma) blijk ik toch weer stout, maar dit komt denk ik door de 'Horeca', altijd druk en te weinig tijd om te eten, 'toch'? (gelezen in een paar culi boeken)
Gewetensvrij kan ik nu gaan slapen. Mijn biecht is gedaan!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten