donderdag 22 maart 2012

Tipje van de sluier 2.1 #VdVW

Nu nog wordt mij veel de vraag gesteld....hoe kan het toch dat het altijd zo druk is bij jullie bedrijf.
Daar kun je op antwoorden, dat is voor jullie de vraag en voor ons een 'weet'.... maar dat is een te 'goedkoop' antwoord.. Ik kan die de vraag niet beantwoorden, heb wel een veronderstelling.... maar voor het antwoord zult u moeten 'aankloppen' bij mijn werkgever.... de heer Matser..... en dan nog betwijfel ik het... of hij u een gepast antwoordt kan geven........


Ik denk dat het te maken heeft met..... echte gastvrijheid.... met prijs-kwaliteit verhouding.... met ambiance.... met mensen.... 'met gastgerichtheid'..... met ' bekijk het ook eens van de andere kant' en speel hierop in... En deze laatst genoemde factor.... kennen we eigenlijk niet meer binnen Nederland..... Bedrijven die meerdere doelgroepen tot zich willen nemen.... zouden eens om zich heen moeten gaan kijken.... en zich verdiepen in de mens.... de eventuele gast en daarop inspelen.... en dat is blijkbaar moeilijk geworden binnen de horeca.. met al die ego's...



Vaak wordt de 'blanco' menukaart gedirigeerd door enkel en alleen de keuken, echter de keuken 'spreekt de gasten niet'..... dus de keuken weet soms niet wat de gast eigenlijk vraagt.. Bij ons.... gaat dat anders.... hier wordt er wel gekeken, naar wat de gast graag wil en daarop wordt ingespeeld.... even het ego-denken uitschakelen.... en de kaarten invullen aangaande de 'vraag' passend bij de regio Moeilijk... ik denk van wel...want vele chefs moeten dan 'out of the box'...denken en zich kunnen inleven 'over, wat de gast wil hebben'.... en dat is vaak 'ego-verpulverend'..voor de chef 'die zelf interessant wil worden gevonden.. Leermomenten heb ik ook nog veel.... als wij hier de 'stoofpot'... 'goulash' noemen... dan wordt deze niet meer verkocht... hoe lekker deze ook is.... de gasten hier willen 'stoofpot'... dus op de nieuwe kaart gewoon weer even aanpassen....  



Stel dat wij aan E-dining zouden gaan doen.... dan zou dit vernieuwend zijn... maar de gerechten zouden hetzelfde blijven..... gericht op de gasten die bij ons aanschuiven.... en zo hoort het ook...
Bekijk het eens van de andere kant...... zet je ego opzij.... en doe.. waar de gasten om vragen.. wees duidelijk..... 

1 opmerking:

  1. Dit is denk ik een heel mooie analyse. Het ego van de chef remt de gastronomie.

    BeantwoordenVerwijderen