zondag 25 maart 2012

Ambachtelijk werken....

Op het blog van Norbert Koreman.... las ik een verhaal over samenwerken binnen de horeca.... en welke drempel dit zou kunnen tegenhouden..... Norbert verhaalt over een bepaalde vorm van 'ruilhandel' aangaande specifieke producties binnen horeca keukens...... Echter de trots... van chefs kunnen roet in het eten gooien.... want wie wil er nou werken met producten die niet binnen  eigen keuken gefabriceerd zijn..... 


En dat zet mij aan het denken en aan het twijfelen.... want heb ik eigenlijk wel ooit  'ambachtelijk' gewerkt, maakte ik ooit mijn eigen tomatenpuree.... maakte ik ooit echt alles zelf... het antwoordt daarop is nee, binnen mijn keukens waren altijd producten aanwezig die elders geproduceerd werden..... en ik veronderstel dat dit binnen vele keukens aan de orde was en is. Alleen voor de industriële revolutie werd er 'ambachtelijk gewerkt'.....daarna heeft deze 'gemaksindustrie' gretig aftrek gevonden..... zo ook binnen de horeca..... Alles zelf willen doen kan al lang niet meer.... iedereen werkt met halffabricaten ... en of soms met 'kant en klaar'.... 


Alleen moeten we het nu gaan toegeven.... en dat is voor sommigen een 'hoog' drempeltje.... echter voor hun die met de tijd meegaan.... niet...... De horeca, tegenwoordig, bied vooral visueel entertainment..... maar wat heeft entertainment te maken.... met mise en place.... uit eigen keuken..... De klompen die ik draag komen uit een fabriek.... maar het is wel interessant om te zien hoe ze vroeger gemaakt werden.... nu niet meer te betalen.... te arbeidsintensief....
Ik schaam mij niet voor mijn klompen..... en ook niet voor de producten.... binnen de keuken die elders bereid zijn..... ze moeten alleen voldoen aan de kwaliteit die wij willen.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten