maandag 5 maart 2012

Hoe naïef kun je soms zijn...

Vaak verval ik nog wel eens....in mijn 'verouderde' denkwijze...en denk ik dat elke ambachtsman en of vrouw.... tot het uiterste gaat aangaande creativiteit en loyaliteit... aangaande een bedrijf.. Ik ben van het koken... dus ga er soms te snel van uit dat iedereen die binnen 'keukens' 'opereert' ook van het koken is..... maar dat is 'soms' niet de werkelijkheid....


En dat maakt je soms moe.... binnen mijn optiek moet iedere 'zelfstandigwerkend' kok binnen de horeca.... zijn of haar vakkennis bezitten... dit uitdragen en aankomende krachten motiveren en inspireren om verder te komen...



Koken is een passie die je uitdraagt..... die je uitstraalt en die je overbrengt.... en kun je dit niet.. dan ben je waarschijnlijk niet geschikt..... enkel en alleen met een diplomaatje kom je er niet.... binnen de praktijk.... komt het er op aan..... meedenken, doen.... lullen over technieken, de beste willen zijn..... hoe naïef ben ik.....


Of ben ik niet alleen naïef, maar velen met mij.... want dan wordt het gevaarlijk.... ik moet er niet aan denken dat ik 'zelfstandig werkende' koks om mij heen heb die geen idee hebben waar ze over lullen.... die geen technieken beheersen.....die niet kunnen motiveren...die niet kunnen inspireren.. want als het zover komt....dan...gaat de horeca naar de klo... , dan ben ik niet naïef.... dan is het stelsel, meer dan naïef....want dan verwaarlozen wij de komende generatie....... 
Een zelfstandigwerkend kok...is een 'chef de partie'...die motiveert en inspireert. zoals een chef... een pedagoog en een didacticus behoort te zijn......toch..... of begin ik te dementeren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten