maandag 26 april 2010

Mensen en structuur

Defenitie: 'de interne opmaak van een geheel' met als toevoeging, door een bedrijf bepaald en dus uniek. Structuren zijn nodig om binnen een organisatie alles zo te laten verlopen zoals bepaald door organisatie.
Moeilijk? Ja soms best wel, wij mensen zijn soms te 'persoonlijk' in het vormen van eigen structuren binnen bedrijven, waarbij de 'goodwill' er wel is, maar er voorbij wordt gegaan of dit bedrijfsmatig de juiste manier is.
Dit is een uitermate interessante materie die ook binnen onze bedrijven plaatsvindt.
Ook ik ondervond hier last van, mijn eigen manier van denken en doen moest ook op de schop, niet enkel meer denken aan 'mijn keuken', maar transparant zijn en aanpassingen doen terwille van de bedrijfsstructuur. (oogkleppen verwijderen)

Ik ben mij bewust geworden van het feit dat ik mijn persoonlijke structuur overboord moest zetten en de structuren van het bedrijf in algemene vorm moest intergreren binnen onze keukens.
Dit is belangrijk om een effectief beleid te doen plaatsvinden, een beleid verkozen door onze bedrijven.
Aangegeven lijnen moeten gevolgd worden, want anders klopt de gekozen structuur niet meer.
Groeiprocessen meemaken binnen organisaties is mateloos interessant, mits men er open voor staat, geen losse kreten meer, maar gericht handelen aan de hand van gekozen lijnen.

Laten we wel wezen: zonder structuur zou geen geen leverancier meer leveren, bestelde produkten zouden niet bezorgt worden. En daarom zijn structuren belangrijk, gekozen lijnen zijn bepalend en dienen disiplinair gevolgd.

Wij koks zijn gewoonte dieren, misschien sommigen wel met structuur en sommigen niet, maar de gekozen bedrijfsstructuur is belangrijker dan het 'koken en zorgen voor welbehagen van eigen winkeltje' soms moet je groter meegaan denken en doen om een gekozen structuur te ondersteunen.

Zonder structuur kan er niet gekookt worden, puur en alleen maar 'varen' op idealisme is een vergane factor. Terwijl idealisme de bron is ter inspiratie.

Moeilijk, maar nodig!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten