vrijdag 2 april 2010

Goede vrijdag

Goede vrijdag, de aftrap naar het paasweekend.
Zo ook goed met Ivan, herstellende maar langzaam, hij beleeft de Pasen binnen het UMCG.
Kreeg vanmorgen de Culinaire Saisonnier onder ogen en zie daar, Sjoerd de Jong.
Grote foto van zijn 'flambeeract' binnen de demokeuken van het Village tijdens de horecabeurs Horeca Eventt te Assen.
Niet alleen een foto, nee, ook een groot gedeelte van de column van Carine bericht over de tafelbereiding die hier vertoont werd.
Wat Carine met haar column aan het voetlicht wil stellen: Gastheren en gastvrouwen binnen de gastronomie uitlichten en deze 'tak van sport' meer in het voetlicht te zetten.

Dat zijn we met haar eens, het zijn niet de alleen de koks die van het grootste belang zijn binnen de horeca, het zijn vooral ook de gastheren en gastvrouwen die hun stempel drukken op het geheel.
Er behoort ook wederzijds respect te zijn tussen keuken en bediening, mits de bediening en keuken gefocused zijn op het doel wat een bedrijf nastreeft en zich hier ook voor inzetten.
Het eerste contact met een gast, verloopt altijd via het bedienend personeel en dit is dan ook de eerste indruk dit wordt verkregen, daarnaast speelt natuurlijk de ambiance ook een grote rol.
Gastheren en gastvrouwen binden door hun eigen 'ik' mensen aan een bedrijf, dat staat buiten kijf.

Ben benieuwd naar morgen binnen het UMCG, ik los mijn vrouw even af, benieuwd naar wat er hier wordt aangeprezen om te eten. De ambiance is goed, het verplegend personeel ook.
Ben bang dat er al gekozen is door Ivan, dit moet natuurlijk een dag van tevoren gebeuren.
Zal waarschijnlijk een stamppot zijn als deze ertussen heeft gestaan.
Dan alleen de wijn nog kiezen.

Ik hoorde ooit een 'onderonsje' tussen bedieningspersoneel jaren geleden, waar gezegd werd: hij is goed, hij verkoopt een 'blinde' nog een kleuren televisie.
Dit gaat niet over de verkooptechniek maar over de natuurlijke kunde van persoon.
Dit is mij altijd bijgebleven, want dit was inderdaad waar, wat wij in de keuken maakten werd verkocht op een gerichte manier en dat is het fundament van de horeca.
Hij of zij verkoopt wat de keuken maakt, de kaart is ter orientatie, maar gerichte verkoop is de essentie van het bedrijfsbelang.

Ik hoop op een GOEDE zaterdag.

ps.
Ga het blog nu koppelen aan andere internet activiteiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten