woensdag 2 juni 2010

Tuinieren ter ontspanning

Tuinieren geeft de nodige ontspanning binnen ons drukke bestaan wordt vaak geopperd.
Dit kan kloppen, maar wat zijn dan de afmetingen van de tuin en op wat voor manier is de tuin beplant. Is het een redelijk onderhoudsvrije tuin of moet er veel 'geschoffeld' worden.
Onze tuin heb ik zelf ontworpen, er moesten Franse, Engelse en Hollandse invloeden te zien zijn, het franse gedeelte moest bestaan uit een stuk tuin waar van alles kan, hier moeten de kippen kunnen scharrelen, dit stuk tuin moest zichzelf vormen. Het 'Engelse gedeelte' moest veel buxus hagen bevatten en een grote vijver waarbij 'zitjes' om te kunnen ontspannen en het Hollandse gedeelte moest een kruiden/moestuin worden.

Vijftien jaar geleden aangelegd en nu pas begint de tuin zich te vormen zoals we toen in gedachten hadden. De tuin is nu gevormd tot een 'kamertuin' waar je doorheen loopt, maar de 'kamers' niet kunt overzien, de vele hagen met 'doorloopjes' hebben hun hoogtes bereikt.
Dat kleintjes groot worden ondervinden we nu, de tuin omringende beukenhaag heeft een hoogte van twee meter.
Mijn grootse ontspanning verkrijg ik door mij te wapenen met de 'heggenschaar' waarvan ik de beveiliging heb 'ontveiligd', ooit gezien bij onze landelijke hoveniers, zij doen een plakband om de beveiliging zodat de 'heggenschaar' gebruikt kan worden met een hand. (wel gevaarlijk)
Voor mij de ideale oplossing gezien mijn geringe lengte, zo kan ik op de trap grote gedeelten van de hoge hagen ontdoen van hun doorgroeiende kapsel.

Het laatste project wat ook alweer een aantal jaren duurt is de kruidentuin/moestuin, een kruidentuin in de voortuin omgeven door grote hagen, met veel hoogteverschillen, vijvertjes en zitplekken. Deze tuin is volgend jaar onderhoudsvrij, maar moet nog ingeplant worden voor een groot gedeelte.
Deze 'kamer' is heerlijk om s'avonds even bij te tanken, alleen al de geur van de kruiden en het zien van salamanders doet je relativeren.

Tuinieren ter ontspanning is binnen mijn optiek niet het willen controleren en perfectioneren van planten en hun groei, maar meer het kunnen genieten van groei, smaken en geuren.
Onze tuin is voor ons, ook voor de kinderen, dus geen 'etalagetuin' voor de buurt. Het tuinieren van nu is niet voor mij, ik wil eenzaam kunnen genieten van een glas port in de voortuin zonder te hoeven praten met voorbijgangers, gek hé!!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten