vrijdag 4 juni 2010

Kunnen genieten van 'kleine dingen' maakt de mens rijk

Maar wat zij deze 'kleine dingen' dan. Het haagje net gesnoeid, het gazonnetje net gemaaid, de geur van net gemaaid gras, de geur van de kruiden in de tuin, de perfect gebakken omelet, het spiegelei wat de pan verlaat, het vlees wat een perfecte garing heeft meegekregen?

Dan ben ik rijk, ik geniet voornamelijk van deze 'dingen' en het mooie is, het kost geen cent alleen maar iets inspanning. De perfecte uitsmijter, gebakken zonder geluid in een goede pan is voor mij al zo'n klein ding, een kick verkrijgen door wat er ook in de pan ligt, het moet op de juiste manier op het bord en wat kost dit, enige inspanning en bereidheid.
Binnen je privé iets maken en of doen en hiervan naderhand kunnen genieten is ook zo'n klein ding, kunnen genieten van het gemaaide gazon, de gesnoeide hagen en het eten thuis, vandaag heerlijke kabeljauw, perfect gebakken. (van die heerlijke glazige, sappige lamellen en gewoon met een gebakken aardappel, sla en een ravigotesaus)

Ik kan ook intens genieten van oud, meer dan van nieuw, oude huizen, oude architectuur, oude tuinen, etc, oude 'dingen' geven mij een gevoel van 'geleefd hebben', 'dingen' met een verhaal.
Oude mensen met de altijd terugkerende verhalen van de oorlog, dat wegooien van voedsel geen optie mag zijn en dat je zuinig moet zijn, heerlijk!

Maar wat als je niet kunt genieten van de 'kleine dingen', tja dan doe je mee met de huidige maatschappij, dan voel je de rijkheid alleen maar door het 'etaleren' van nieuw materiaal wat je een bepaalde genoegdoening moet geven. De nieuwe auto, het nieuwe huis, niets mis mee maar doe dit dan ook daadwerkelijk voor jezelf en niet voor de buitenwereld.
Hierdoor verkrijg je tegenwoordig geen status meer, als ik een Porche wil rijden en binnen een kasteel wil wonen dan kan dat, hoe ik dat ga doen maakt niet uit, maar het kan.
(voorbeeld: Ik lever wat dames uit Thailand, heb een Hennepkwekerij en doe nog iets in 'namaakmedicijnen, dit zijn grote inkomstenbronnen waar men niets van weet, je ziet alleen mijn 'buitenkant' is etaleren)

Veel mensen zijn niet zoals je had verwacht!!!!!
Maar dit wil ik niet, ik wil niet etaleren, ik wil mijn 'ding' doen en rijk worden, maar ja dat ben ik al, vandaag illegaal zitten vissen, drie gevangen, maar zonder visvergunning, nu heb ik zitten vissen in één van onze eigen vijvers. Ik moest even wat vis verdelen over de andere vijvers, dit lukte, maar toch volgende week even bij de gemeente informeren of dit wel mag.

En dat zijn de 'kleine dingen'!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten