maandag 21 juni 2010

Keukenpsychologie

Keukens draaien op de mise en place, dit is wat koks bezig houdt op de dagen dat zij werken.
Maar stel je haalt de 'mise en place' werkzaamheden weg, wat dan?
Dan haal je waarschijnlijk ook een een bepaalde 'drive' uit de keuken die ervoor zorgt dat mensen snel en effectief willen werken.
Ik kan mij dit voorstellen, de normale routine is er niet meer, maar wat komt hiervoor terug, een vernieuwende situatie die 'tijd' kan besparen en creativiteit kan opleveren.
Ik zie dit gebeuren naarmate de Centrale Keuken steeds vollediger begint te leveren aan de 'satellietkeukens'.

Ik denk dat er een nieuwe 'drive' moet ontstaan die een vernieuwende motivatie en inspiratie moet doen ontstaan bij mensen op de werkvloer en dat een bedrijf baat moet hebben bij een gecontroleerde urenbeheersing van medewerkers.
De 'drive' die nu moet ontstaan zal één zijn van het 'kicken' op efficiëntie, hoe richt ik mijn werkplek het meest efficiënt in, hoe vang ik de pieken het beste op, hoe creëer ik een omgeving die lucht biedt aan collega's tijdens de spits.
Hoe kunnen we de gerechten top presenteren met minimale handelingen, het werk in de 'mise en place' en het doorgeven ontlichten. (de beste manier)

Ook denk ik dat centralisatie van 'mise en place' een 'meedenk cultuur' moet veroorzaken en dit zie je nu ook gebeuren, koks die de mooiste broodjes maken, maar niet alleen maken, maar ook meedenken over opslag, voorbereiding en kostenbesparing door eigen gemaakt brood.

Langzaam verdwijnt het ongewone en wordt het ongewone gewoon!!!!
En dat is de toekomst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten