woensdag 19 mei 2010

Onderwijs of Bovenwijs!!

Ik vind binnen mijn bescheiden opinie dat het 'onderwijs van nu' van onder niet 'wijs' is!!
Het mee willen gaan met alle veranderingen heeft de afgelopen jaren de 'kern van het opleiden binnen vakmatige beroepen' totaal de plank mis geslagen.
Het heeft alleen verderf gezaaid, door het te snel willen invoeren van niet gefundeerde vernieuwingen, hierdoor zijn we beland in een 'onderwijsland' wat rust op een fragiel glazen pootje.

Opleidingen bedenken vanuit een theoretische structuur om leerlingen binnen te halen binnen ROC's, leerlingen toelaten en dan gaan bedenken dat deze leerlingen ook moeten werken met een boekwerkje waar enige toetsing in staat aangaande te behalen doelen en door het ontbreken hiervan 'leermeesters' geen kloten begrijpen van de hele opleiding die leerling volgt, ja ook dit maak je mee.

Gespecialiseerde opleidingen bedenken die een vermogen kosten, waar ik van zeg dat de leerling geen ' marktgerichte meerwaarde' verkrijgt. (zakkenrollerij is toch strafbaar?)
Ja, specialisten die nog geen ei kunnen bakken en toch de ambachtelijke specialisatie hebben doorlopen!

SVH wordt eens wakker of bent U ook zo geworden, lekker meedoen met de toekomstvisie uitgezet door 'zij die van toeten nog blazen' weten.
Hierdoor bent U van onder niet wijs, iedereen loopt te klagen, maar er wordt niets ondernomen.

En weet je dan gaan wij met z'n allen lekker lopen zeiken over al die jonge lui die geen inzet meer vertonen, maar waar lullen we nu over, dit hebben we toch zelf zo gemaakt.
Vandaag weer een stagiaire zonder MAP, terwijl ze al weken stage loopt en wat zegt de begeleider van het ROC, ga ik meteen voor je regelen. ( hoe motiverend)

SVH het is al te laat, probeer nu maar eens aan opleiders te komen binnen ROC's die de leer van de pedagogiek en didactiek snappen en dus een PABO (voorheen) opleiding hebben doorlopen.
Of blijf doorgaan op deze manier, alleen van 'bovenwijs'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten