zondag 9 mei 2010

'Klepzeiker'

Een 'klepzeiker' is iemand die aan de 'klep staat', aan de pass staat binnen een keuken.
Een synoniem voor klepzeiker is 'keukendirigent', de man of vrouw die de keuken dirigeerd.
Dit is een belangrijke functie omdat deze persoon zorgt voor de juiste communicatie met de bediening, de gerechten opmaakt en het op de juiste cuison brengen van de produkten regelt. Een keuken stelt zich afhankelijk op van de klepzeiker.

De klepzeiker behoort ook controle en rust uit te stralen, vanavond werd ik door de grote onverwachte toestroom van gasten benoemd tot klepzeiker bij Hotel de Brink.
Ik ben een ander Hotel gewend dus ik moet mij dan aanpassen en dat is goed, maar hierdoor kom je erachter dat oude gewoonten diep zijn ingesleten, vooral op het gebied van het bij bedrijf behorend annonceren, mijn annonceren riep nog al wat vragen op, vooral van de 'koude kant'. Deze ondervond vanavond van de opgeroepen dirigent geen rust, een vreemde eend in de bijt zullen we maar zeggen!
Maar ook de 'warme kant'die de controle over de combi-steamer afstond aan 'klepzeiker' werd ietwat onrustig.

Dit soort gebeurtenissen maakt keukens juist zo interessant, keukens doen hun eigen ding, koks met hun 'eigen gewoonten'.
Eigenlijk zijn alle keukens hierdoor uniek in hun doen en laten.
Koks hun routine ontnemen, nieuwe situaties doen laten ontstaan kan hilarische momenten opleveren.

Ik wil niet 'zeiken', het was een inspirerende avond, maar diegene die vanavond in de centrale keuken stond moet toch meer gecontroleerd moet worden, want de sukades waren iets te gaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten