vrijdag 11 mei 2012

Verdienen aan het getal vier...

Kun je geld verdienen door een getal.... het aantal van vier bijvoorbeeld te verbannen. Ik denk van wel..... maar dit is allang bewezen en we trappen er met elkaar in.....


Als je de Wiki... mag geloven is het getal vier heilig, zo hebben we vier windrichtingen, vier jaargetijden, vier evangelisten, vier elementen en laten we vooral niet het klavertje vier vergeten. Zelfs wordt het getal vier gezien voor het ideale gezin.....  Het getal vier heeft klaarblijkelijk een bepaald vertrouwen... en is rekenkundig 2 + 2, 3 + 1 en 5 - 1... kijk eens binnen de horeca, de meest gedekte tafels zijn 'tweetjes' en viertjes'.. Als binnen onze maatschappij veel draait om het getal vier.... dan kun je hier slim mee omgaan... Zo zie je binnen supermarkten eigenlijk nooit 'voorverpakt' vlees liggen wat wordt aangeboden per vier porties. Vaak wordt het per twee, drie of vijf porties aangeboden.... en dat is een heel mooie verkoop truc. Kijk ook eens naar de verpakkingen van gehakt bijvoorbeeld... vaak aangeboden om en nabij de vijfhonderd gram... 

Supermarkten maken gebruik van het getal vier door het te verbannen... zij bieden vaak alleen verpakkingen aan van twee, drie en vijf... en daarmee bereiken zij dat er meer verkocht wordt... Als ik binnen onze 'drukke' consumptiemaatschappij bij een super, schnitzels haal, dan ben ik vaak genoodzaakt om twee verpakkingen van twee te nemen of ik kies voor een verpakking van vijf, waarbij ik de overgebleven schnitzel invries..... Ik koop geen vijfhonderd gram gehakt, maar twee maal vijf honderd gram.... want met ons gezin van vier heb ik anders niet genoeg..... Het getal vier verbannen.... werkt dus en evenals het aanbieden van niet algemene 'grammen' portioneringen.... Als het algemeen bekend is dat de consument vaak kiest binnen de horeca voor een vlees en of vis portionering van 160 tot 180 gram dan zou je hiermee kunnen 'spelen'..... wat zal er gebeuren als je een tournedos op de kaart hebt staan van 110 gram voor de prijs van bijvoorbeeld veertien euro.... zouden de gasten een tweede nabestellen of zouden er meer desserts verkocht worden... toch vind ik dat we binnen de horeca meer moeten gaan kijken naar consumentengedrag binnen supers, want daar kunnen we nog veel van leren binnen de horeca.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten