woensdag 23 mei 2012

Een prettig examen...onder tropische temperaturen

Vanmorgen, erg vroeg richting Emmen gereden.... met als einddoel de Flintstraat negenentwintig, het adres van het Drenthe College aldaar. Vandaag was opnieuw een examendag voor niveau 3.2 zelfstandigwerkend koks en daar mocht ik examineren. Acht koks moesten laten blijken of zij competent waren op bepaalde vakgerichte gebieden.....


Ik doe dit al jaren, voornamelijk bij dit college..... omdat ik hier terugvindt waar ik persoonlijk van houdt en dat is passie en betrokkenheid van diverse docenten en toch ook een bepaalde kleinschaligheid....waar persoonlijke aandacht nog een peiler is.... geen fabriek die hoegenaamd 'nummers' klaarstoomt voor onze anonieme maatschappij.... Wim Geerling, Bert Staal... en Martin Hilgen zijn docenten met passie...... die 'onderwijzen' vanuit het hart.... en daar heb ik veel respect voor binnen deze tijden.... waarbij 'leermethodieken' onder voortdurende vernieuwingen gebukt gaan..... 




Vanmorgen aan het begin van het examen.... kreeg ik gelijk weer zo'n onderbuikgevoel.... er stonden geen acht kandidaten in de keuken, maar er stonden zestien mensen, iedere kandidaat had een 'hulpje'..... waarbij het 'hulpje' aangestuurd diende te worden..... want ja, je moet straks 'werk uit handen' durven geven, durven delegeren..... een belangrijke 'competentie'.... het wel druk in de keuken maar.... ach... de temperatuur was nog aanvaardbaar...... het hele praktijkexamen..... was gericht op competenties.... en de kandidaten hadden hun eigen menu samengesteld.... vanuit een opgelegd productenpakket en dat bleek waardevol....  vanaf amuse.... tot en met 'driedelig dessert' waren de gerechten persoonlijker en smakelijker dan voorafgaande jaren. En dat is een 'vernieuwde' factor die er toe doet...... iedere deelnemer had zijn of haar menu.... keurig uitgewerkt,  gebonden en dit lag ook ter inzage voor de examinatoren.... heel mooi.... De mise en place was moeilijker te beoordelen... maar laten we wel wezen.... het gaat op dit niveau om het eindresultaat......ik heb als vakman.. en als examinator...een plezant gevoel overgehouden.... aan deze vernieuwende vorm........ en dit was ook de mening van mijn mede examinator....



Alle acht kandidaten bleken competent aangaande de bereidingen en technieken.... en wij hebben genoten.... van de gerechten die de kandidaten serveerden.... en dan eindelijk vanuit de keuken even in 'schaduw'.... en dan in het zonnetje.... alle acht kandidaten... verwelkomen we als zijnde.... nieuwe collegae.... en zo hoort het.....  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten