woensdag 1 februari 2012

Zal #stevia ons leven veranderen...

Een paar jaar geleden kwam ik in aanraking met het plantje stevia door tuinder Eef Stel. Hij liet mij toen een 'smaakbommetje' proeven van tijm, jonge rucola en stevia..... wat een explosie gaf dit bommetje... en vanaf toen heb ik altijd stevia in mijn kruidentuin gehad...... 


Stevia het eens 'verboden' plantje doet steeds meer haar intrede binnen onze maatschappij en dat kan een cruciaal moment zijn binnen ons leven. Want stel dat stevia onze reguliere suikers zou kunnen vervangen.... dan heeft dit een grote impact op, niet alleen de maatschappij maar ook aangaande onze gezondheid. Stevia is namelijk een natuurlijke zoetmaker zonder negatieve eigenschappen....ook voor diabetici zou hierdoor veel kunnen veranderen.. maar er is iemand die hier veel meer vanaf weet en dat is professor Geuns, zie hier zijn verhaal.

Stel dat stevia een grote tegenhanger wordt van de suiker unie dan kunnen we spreken over een grote ommekeer en kunnen ook binnen onze keukens alle recepturen herschreven worden. Al kan stevia binnen mijn optiek nooit helemaal de gewone suiker vervangen, mede door de kooktechnische eigenschappen die suiker bezit, maar wie weet...... het zou geweldig zijn. 


Ook zullen we dan moeten wennen aan de landerijen die nu nog vaak vol staan met mais, misschien straks niet meer..... dan hebben we ineens de stevia-agrariërs en dat is niet alleen positief voor hun.... voor onze gezondheid.... maar hier kun je tenminste overheen kijken als je door de velden rijdt binnen onze polders....  ;-) .....


Als onze kruidentuin bij Hotel Wolvega-Heerenveen tot realisatie is gekomen zal ook daar stevia niet ontbreken en zal ik u persoonlijk het 'smaakbommetje' laten proeven wat ik ook mocht ervaren. Hieronder nog een uitzending van ntr..... waarin een frisdrankfabrikant ook innovatief bezig is met stevia...... de uitzending gaat verder over een chocolatier die uniek is binnen Nederland.....



Get Microsoft Silverlight Bekijk de video in andere formaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten