woensdag 22 februari 2012

Een tipje van de sluier #keukens @hotelwolvega #vandervalk

Zoals gezegd zal ik wat meer bloggen over ons bedrijf, want velen zijn nieuwsgierig heb ik gemerkt..... de uitnodiging blijft trouwens staan.... u bent van harte welkom om eens te komen kijken en of mee te koken.... de eersten hebben zich al gemeld.. :-) Maar waar moet je beginnen... bij de bestellingen bijvoorbeeld die binnenkomen op pallets.... op rolcontainers... dat was voor mij nieuw.. twee maal per week komen de 'hoofdbestellingen' binnen op het gebied van DKw en diepvries.... en dat zijn grote bestellingen die door onze keukenhulpen worden weggewerkt volgens het fifo-systeem... en daar zijn ze wel een tijdje mee bezig.....






Hotel Wolvega-Heerenveen heeft diverse opslagruimten aangaande de producten, zo is er een droogmagazijn, een viskoeling, een vleeskoeling, een groentenkoeling, een zuivelkoeling, een drankenkoeling en een immense vriesruimte. Hier worden onze voorraden opgeslagen, die later na verwerking 'ter gekoelde werkbanken' gaan...... De keuken van ons Hotel is verdeeld in vier parties met daarbij nog een 'gekoelde ruimte' die wordt gebruikt door de banqueting en mede fungeert als 'terugkoelruimte'... De parties zijn ingedeeld alszijnde garniturenpartie, vispartie, vleespartie en garde met patisserie. Alle parties beschikken over genoeg gekoelde opslag per afdeling......




De 'vleespartie' huist aan de doorgifte en dat is een verschil met wat ik gewend was.... deze partie regelt de keuken, hier staat de printer die de pieces doorgeeft, ook wat betreft de vispartie.... de bonnen komen in duplio uit de printer en worden doorgegeven aan de vispartie... en dat zijn veel bonnen mensen..... verder verzorgd de 'vleespartie' de bordgarnituren en de sauzen...



Links de partie die het vlees bereid en rechts de partie die de visgerechten bereid.....en gelijk hier achter het muurtje worden alle garnituren klaar gemaakt.....


De partie de viande.... met rechts de immense pas.... en dat is nodig.....



Kijkje in de garde & patisserie waarbij alles geïntegreerd is binnen de gekoelde werkbanken... alles staat ook hier onder handbereik... voor een snelle service...



De vispartie, tegenover de vleespartie voor optimale communicatie en vanuit deze partie worden de gerechten, afgemaakt op 'heet' servies' afgegeven aan de vleespartie, die ze neerzet onder de verwarmingsbrug...... en die is heet..... de bediening draagt speciale handschoenen....  




Alle gerechten worden a la minute gebakken op de 'plancha's, voor mij de eerste keer en dat was wennen.. verder heeft de 'roti' nog een grill tot haar beschikking....



De garniturenpartie heeft de beschikking over 'pitten'.... een doorkookplaat en een steamer, elke partie heeft een steamer staan voor eventuele doorgaring van producten.....daar waar nodig....




Alles binnen onze keuken ligt onder handbereik, zodat er tijdens service.. niet gelopen hoeft te worden.... verder is de keuken een toonbeeld aangaande 'ergonomie'.... behalve natuurlijk voor mij, gezien mijn lengte.... maar dat is dan ook geen algemene... ;-)



Wil ik eindigen met de temperatuur gestuurde voorbereidings-ruimte, hier wordt alle banqueting verzorgd..... verder worden alle bestellingen efficiënt gedaan met een 'handheld' die per 'opslagruimte' is ingedeeld...... vooruitstrevend..... ik denk van wel... maar het wordt nog gekker.... we kunnen nu ook al efficiënt bestellen met de iPhone..... 'mijn tipje van de sluier'......

1 opmerking:

  1. Hallo Harry
    Wat een leuke blog
    Ik wil graag eens een kijkje nemen in de keuken
    Samen met mijn dochters komen we geregeld bij jullie lunchen en altijd erg benieudw hoe alles wordt gemaakt

    Groetjes Ria

    BeantwoordenVerwijderen