donderdag 8 december 2011

Mijn visie aangaande keukens... #1.0

Ik ga er vanuit dat we binnen de toekomst een streep moeten gaan zetten door de gevestigde orde....  waardoor een geheel nieuwe wind zal blazen door... alles wat met 'vroeger' te maken had. De nieuwe generaties zitten niet meer te 'springen' om deze erfenis dus deze zal 'doodbloeden'.....  Echter, de basis-bereidingen van de authentieke keuken zullen gegoten moeten worden in een 'nieuw jasje'... passend binnen deze tijd en waarbij gebruik gemaakt gaat worden van apparatuur en inzicht. Wij als chefs zullen toch onze prioriteiten moeten verleggen..   


Onze prioriteit zal liggen bij het inzichtelijk en aanschouwend maken van kosten.... en voornamelijk personeelskosten en inslag-percentages..... en dat 'vreet' aan de kwaliteiten en het creatieve kaliber van wat er toch wel van deze mensen verwacht wordt... En daarom denk ik dat horeca keukens binnen de toekomst hun eigen planning voor elkaar moeten hebben..... aangaande personeelsbeleid en aangaande keuken-bereidingen en inkoop... om toch uniek te blijven. Bedrijven moeten toekomstig medewerkers 'iets' te bieden hebben en dan vooral binnen het sociale vlak. 


En deze opdracht is niet gemakkelijk.... de consument kijkt niet zozeer meer naar de 'gidsen', maar gaat meer voor consumenten-beoordelingen en de naam van de 'chef wordt ook minder belangrijk. En daarom ga ik beginnen aan de basis.... de keuken indelen als een honingraad, waarbij iedere collega weet wat hem of haar te doen staat en weet wat zijn of haar verantwoordelijkheden zijn...... Iedereen moet weten wat van hem of haar verwacht wordt en de roostersystemen moeten voorzien zijn van begintijden en eindtijden...... Alleen op deze manier kun je om blijven gaan met de bv-ik generatie aangaande de toekomst.....
  

Verder moeten alle bedrijfs-gerelateerde recepten 'hufterproof' gemaakt worden en voorzien worden van visuele animatie.... en dat vergt tijd.... maar het is nodig om medewerkers misbaar te maken. Ik wil kunnen blijven werken met ook niet 'bevangen' mensen, want ik wil daar geen energie in steken. Ook moeten 'leidinggevenden' zich misbaar durven, willen opstellen en medewerkers twee brillen willen laten dragen. Kunnen kijken door de bril van een medewerker, maar zeker ook de bril van de werkgever..... en dat is het meest belangrijk.... het willen kijken als zijnde 'werkgever'......  en vraag jezelf dan eens af: wie ben ik echt...... en wat kan ik....  


Dat deed en doe ik ook, iedere dag opnieuw.....
Heeft u een chef die de basis van de ambachtelijke keuken niet bezit....kwaliteiten niet kan beoordelen...en goedkoop moet inkopen... dan heeft u een probleem binnen de toekomst.... ook aangaande opleidingen...en dat is niet alleen jammer... maar is ook een probleem aangaande de toekomst.. en dat weet ik zeker..... het 'grijze muis principe'.....
Puur ambachtelijk willen werken binnen keukens met een reële urenregistratie bestaat niet !!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten