woensdag 7 december 2011

Al die tijd een plaat voor de kop gehad.... ;-) #Rosval

Ik heb nooit iets gehad met 'bakplaten', want waar moet je dan je sauzen vandaan toveren. Nu weet ik wel dat je met een getrokken fond en of jus de veau een heel eind komt maar toch.....  Mijn hele leven lang heb ik met pannen gewerkt en dat is nu....einde verhaal...... vlees sauteren.. en vanuit dezelfde pan de saus bereiden..... niet meer....


Het eilandfornuis van Hotel Wolvega-Sneek heeft enkel platen om te sauteren en ik moet eerlijk zeggen dat deze perfect werken..... Snel en effectief..... nu had ik dit ook al een keer vernomen van Jilt Cazemier van restaurant de Vlindertuin toen wij daar te gast waren.... maar ik heb het nu aan den lijve ondervonden. Deze mooie rvs platen werken goed..... en we hebben er twee... met als extra een grote doorkookplaat... alles tot op de graad nauwkeurig in te stellen... Tijdens de lunch worden de eitjes op de plaat gebakken en dat luistert nauw..... wil je mooie eieren bakken binnen een metalen ring dan mag je eerst wel met de eierboer overleggen hoe 'vers' de eieren mogen zijn om tot een juist resultaat te komen..... en dat maakt ons vak interessant.....



En de sauzen..... ach ja.... binnen de centrale keuken van mijn vorige bedrijven produceerden we ook sauzen zonder de bakpan' dus dat gaat wel goed komen, al blijf ik er wel op geilen...saus uit de pan waar het product in gebakken is.....



Een plaat voor de kop gehad.... misschien wel..... moet ook zeggen dat als de keuken klaar is, deze platen er weer als nieuw uitzien..... ook na zes jaar intensief gebruik.... en dat kun je van een pan niet altijd zeggen.... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten