vrijdag 9 december 2011

#Pikantdetail ...:-)

Ik wil het vandaag alleen hebben over één enkel detail binnen een organisatie van zo'n zestig hotels. Stel, ik heb een Hotel en wil er meer, dan moet je een logo verzinnen, iets herkenbaars. 


Dit logo wordt bij toeval een 'vogel' en dan ga je verder denken, al die hotels moeten hetzelfde doen als binnen dat ene hotel...... en dat is moeilijk...want je hebt met mensen te maken, dus ook met hun instelling en drive...... en dat moet je zien te voorkomen....


Er mag geen versnippering en of egocentrisch denken plaatsvinden, dus moet je alle activiteiten  willen kunnen controleren... en dat is moeilijk want je hebt met mensen te maken..... dus alles centraliseren.... en vooral de inkoop beheersbaar maken.... hotels moeten afnemen bij.... de centrale inkooporganisatie.... want zo verkrijg je controle op en over de inkoop...... 


Versnippering is niet aan de orde..... alles centraal regelen.. met daarop controlesystemen.... mensen mogen creatief zijn.. maar hoe je het balletje ook rolt.... het is gecontroleerd...


En dat is een machtig interessant gegeven.... de bestellingen van de keukens waren en zijn gecontroleerd... en de gast is tevreden.... alles klopt... en ja mensen het is waar, het zijn heel drukke bedrijven... maar dit wist u al..... en ja sommige bestellingen worden per pallet naar binnen gereden.... 


Maar als u enkel en alleen nog maar denkt aan de appelmoes met de kers dan moet ik u toch wakker schudden.... want er zijn er zijn diverse hotels die een eigen identiteit hebben.... en ook zo handelen..... ook binnen de keukens....


Hotel Wolvega-Sneek is daar één van.... maar mijn verhaal heeft de koptekst 'pikant detail' en daar ging het mij om. Ik vroeg mij af waarom de 'vetstof' die gebruikt wordt voorzien is van 'iets meer zout' en het antwoord daarop vond ik tekenend voor een perfecte organisatie..... de boter is voorzien van zout omdat er koks zijn binnen sommige vestigingen die te weinig zout gebruiken binnen hun persoonlijke bereidingen.......  En dat vind ik grandioos binnen zo'n grote organisatie...nadenken en dan handelen...... gelukkig heeft ons hotel een 'eigen weg' die verder reikt dan de eigen parkeerplaats.....interessant.....heel interessant...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten