vrijdag 8 juli 2011

Oei, oei, oei, als de 'wortels' rot zijn, groeit er niets meer.....

Dat ons basisonderwijs hier en daar hapert weten we best met elkaar maar, ja, wie zijn wij die ons daar druk over maken, de beste stuurlui staan altijd aan wal, luidt een wel bekend gezegde. Maar als het hapert binnen de basisvorming dan heeft het voorgezet onderwijs ook een probleem en dit weten wij ook met elkaar. Jammer dat we alles met elkaar naar de kloten helpen....... 



Als ik het rapport doorlees van onze jongste zoon (basisonderwijs) dan slaat bij mij gelijk de verwarring toe, normaliter kreeg je gewoon een cijfer voor alle vakken, maar dit is al lang niet meer, nu staan voor de cijfers letters, dus die cijfers zeggen mij geen reet meer....... Weet u, zelfs het basisonderwijs is mij al te ingewikkeld geworden..... ;-)



Dus binnen mijn optiek is de onderwijsboom zoals hierboven aangegeven gedoemd te sterven. De wortels blijken al jaren aan een 'verottingsproces' te zijn blootgesteld en neem van mij aan dit is een heftiger proces dan bijvoorbeeld een EHEC-bacterië. De wortels binnen de basisvorming gaan langzaam dood en dit proces zet zich voor binnen het vmbo, mbo en hbo. Stom eigenlijk, we zien het allemaal gebeuren maar laten alles op zijn beloop, niemand grijpt in, nee, erger nog we gaan het accepteren en daarna gaan we op deze ontstane situatie participeren.... we berusten in ons lot en proberen het beste ervan te maken..hoe clownesk !!



Deze ergernis leeft al langer bij mij, maar vanavond ontstond er bij ons thuis een discussie aan tafel aangaande onze oudste zoon. Hij doet vmbo th en gaat met glans over, maar de discussie ontstond over 'het terug krijgen van gemaakte toetsen', die krijgen ze dus niet terug, je maakt een toets, krijgt een cijfer en daarmee basta!!! Wil je ze wel terug kunnen zien, dan moet de leerling zelf dit initiatief tonen...... Nou, neem van mij aan, dat er geen één dit initiatief neemt, of de ouders moeten dit aangeven. Mij is altijd voorgehouden dat je 'leert' van je fouten, maar helaas, binnen het vmbo, waarschijnlijk mbo en ook hbo hoeft dit niet meer.......we lopen wel te klagen met elkaar dat er een tekort is aan vakmensen en kennis binnen Nederland, maar laten wij ook als 'stuurlui aan wal' de hand in eigen boezem gaan steken. Participeren op hetgeen er nu gebeurd, versnelt alleen het verrottingsproces..... we zijn totaal de realiteit kwijt..!!!!!!!!!!!!!


En weet je wat het mooie is, u heeft het artikel toch gelezen over de Bv-Ik generatie, die vraagt om 'grenzen', die 'duidelijkheid' wil, die behoefte heeft aan 'structuur'...... helaas mensen, het geen deze generatie graag wil, wordt niet meer gedaan tijdens de basisvorming, het leerproces.....dus wat gaan we dan doen, dit gewoon uitbesteden aan het bedrijfsleven....... Onze onderwijs systemen zijn niet alleen verrot, maar werken daadwerkelijk alles tegen waar wij binnen Nederland om zitten te springen, vakmensen en kennis. 


De Bv-Ik generatie zit er niet aan te komen, wij zijn namelijk deze generatie....met onze grote bekken, wij hebben de lijnen uitgezet, onze generatie.....hoe dom kunnen we zijn...!!!!!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten