woensdag 16 oktober 2013

#Streekgebondengewoonten ...

Het gaat lekker binnen ons stulpje.... Belterwiede en er wordt vooruitgang geboekt binnen de gelederen... vrijdag gaat de cafetaria open, maar daarover later.... Ik wil graag een 'verhaaltje met u delen' aangaande het buiten ''wateren' bij 'hoge' en middelmatige drang... binnen een gemeenschap... en dit heb ik vaker meegemaakt, maar nooit echt begrepen... maar na vanavond begrijp ik deze 'oude gewoonte'....




Ik heb vernomen dat er binnen bepaalde gemeenschappen vaak gewaterd wordt binnen de open lucht.... en dat is niet verwonderlijk.... als de drang daar is en het toilet te ver.... maar ik heb van horen zeggen dat dit ook een gewoonte kan zijn.... en dan wil je gelijk veroordelen... want 'wildplassen' net buiten een horeca-aangelegenheid is uit den boze.... en toch gebeurd het veel heb ik van horen zeggen.... dus aanpakken die 'bewatering der bloembakken'... een bord neerzetten..... want....


wij willen onze gasten beschermen.... want wateren binnen de natuur blijkt strafbaar.... sneu geld wat kun je beter uitgeven aan een paar drankjes..... maar dat terzijde....

Vanavond zat ik even aan een lekker biertje aan de ronde tafel met onder andere een ouder iemand' die de 'gewoonte' aangaande het 'buitenshuis wateren' binnen dit gebied kon verklaren.... want vroeger was dit normaal... vroeger had je namelijk de 'ton' ook wel genoemd het 'gemak'.... gewoon een ton die er stond voor de 'dagelijkse behoeften' alle mannetjes en vrouwtjes binnen een gezin gingen dus 'ter ton' en dan raakt zo''n tonnetje natuurlijk snel vol...



... en het ledigen van zo'n tonnetje was natuurlijk een niet te aangenaam klusje.. dus werd er gesommeerd dat de man, de jongen...de kleine 'boodschap' ter natuur moest stellen en alleen de 'grote' ter ton mocht.... opdat de lediging dan minder frequent zou worden... of je moest geluk hebben en vlak aan het water wonen....dan bevatte de ton geen bodem.....


Streekgebonden gerechten zijn een aardigheid, maar gewoonten zijn interessanter... gelukkig zijn de 'ton' of 'het gemak' vervangen door 'toiletten' die aangesloten zijn op een door zichzelf regelend systeem..... maar we weten nu waarom.... door een anekdote aan de 'ronde tafel' van een oudere die dit kon 'verhalen'... het is een ingegeven gewoonte....het is geen wildplassen, het is de 'ton' willen vermijden..... zo hoorde het.... toen.....

1 opmerking:

  1. Volgens mij is deze discussie nog steeds actueel op campings. alleen vrouwen mogen in de caravan nar de wc, de mannen moeten altijd er voor lopen.

    BeantwoordenVerwijderen