Eigenlijk zou iedere horeca-ondernemer en horeca-medewerker eens moeten gaan schaken, niet om alleen maar het spel te leren kennen, maar meer om het nadenken... de tijd willen nemen..
Schaken is vooruit denken.... en dat heb je ook binnen de horeca.... alleen de praktijk is vaak anders en dan kun je gauw een schaakmat verwachten...
Een goede bouillon is te maken..... dan moet deze verkocht worden per bord.... en er wordt een lepel en een servetje bij gegeven... allemaal niet zo spannend denkt u.... maar ik denk van wel...
Je kunt dit bord soep op de kaart zetten... zonder kennis van het 'simpele spelletje' maar dan gaat het... anders... de soep kan geen smaak hebben, de soep wordt koud geserveerd, de soep is wekelijks anders... de soep bevat niet de juiste ingrediƫnten, er zijn maar twee kopjes op voorraad, kortom.... het spel mist....
Iets bedenken is niet zo spannend... maar nadenken over de basis, de uitvoerbaarheid en dan pas de strategie bepalen is belangrijker..schaken.... schaken... een basis opbouwen, de tijd nemen, nadenken, reageren en doen...... Van pan bouillon tot kopje..eenvoudig... denk van niet... je kunt het pas verkopen als er nagedacht is... hoe het kopje (praktisch gezien) ter tafel komt.. en dan is het doordacht..... zo denkt een schaker....
Vaak gaat het anders.... ik pak het spel weer op.... schaken en nadenken.... en dan pas doen..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten