maandag 7 oktober 2013

Een middag gastronomie snuiven #Folieculinaire #Maastricht

Vandaag ben ik samen met Jol afgereisd naar Maastricht om te willen snuiven, snuiven aan de Gastronomie zoals deze bedreven wordt in het zuiden des land... en natuurlijk om een goede vriend en vriendin te bezoeken die dit spektakel mede mogelijk hebben gemaakt....


Wij hebben ons kostelijk vermaak en wat een 'spektakel' binnen de demokeuken van de Saisonnier, wat een 'chefs'.... als u mij nu zou vragen om een opsomming te doen, dan kan ik dit niet, het waren er velen en ik ben 'slecht in namen'.... echter één kende ik sowieso en dat kwam door de televisiereportages over Alain Ducasse....  Jean-Francois Piège die jarenlang onder Ducasse heeft gewerkt.... kwam even een demo doen, met een verhaal en dat zegt genoeg... even vanuit Parijs.... en zo waren er velen die hier hun ding even deden..




Norbert.... liet hier zijn laatste boek... het daglicht zien.... het boek Kalf. Een boek met een gewicht van zo'n twee en een halve kilo aan pagina's werd hier gepresenteerd, binnen de eigen demokeuken.... omringd met chefs die hun recepturen prijsgaven en belangrijke 'slagers met passie' die hun verhaal hebben gedaan.... 





Vanmiddag moest ik even in de rij staan.... waar ik normaliter niet van houdt, maar ach ik ben klein van postuur dus val je dan niet op in de rij, heb daarom wel alle handtekeningen kunnen vergaren van de 'chefs'... als een klein jongetje voor de toonbank...





Een op het eerste zeer oog inspirerend boek.... maar ik bewaar de 'bladzijden' voor de winterperiode.... om het te lezen voor de haard en een 'klein belletje wijn' .... en de fotografie die is zoals altijd 'oogstrelend' en roep beleving op....


Folie Culinaire was meer dan de moeite waard en toch verbaasd het mij dat de collegiale ''afreis' der noordelingen maar weinig voorstelde... welgeteld vier en dat vind ik treurig.... 'k weet dat er morgen een bus gaat vanuit het Drenthe College met leerlingen gaat, maar ik had meer vakgenoten uit het noorden verwacht op de maandag... of misschien doen zij de andere dagen aan of hebben ze het te druk met de nieuwe wildkaarten, of met zichzelf, of vinden zij het de moeite niet waard..... vreemd, het zuiden komt altijd wel naar ons, maar andersom is het 'mondjesmaat' en dat vind ik tenenkrommend..... maar ja, wie ben ik...

Folie Culinaire bedankt voor de inspiratie.... !!!!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten