woensdag 25 januari 2012

#Spruitenlogie ..#Groentenlogie .. #keukentechnieken

Spruiten zullen de gemoederen altijd bezig blijven houden.... het is alsof wij als mens geboren worden met al een afkeer in de genen...... de meeste kinderen haten spruitjes..... en binnen vele gezinnen komt deze groente nimmer ter tafel..... en binnen de horeca natuurlijk wel, want het 'spruitje' is een gemakkelijk te verwerken en te serveren groente......



Dat de plant op zich zeer decoratief aandoet mogen we niet ontkennen en 'lust' u ze echt niet, dan nog kunnen ze van enige waarde zijn bij u thuis.... zoals met de kerst, even creatief zijn en zie daar, een goedkope 'kerstkrans' ...... bent u toch nog gezond bezig... ;-)


Nu zijn er allerlei gerechten te bedenken om spruitjes te updaten en hiervan vind ik het mooiste recept niet één die van Hollandse bodem komt.... maar een Indische variant... 



Ik werd vanmiddag op de Indische variant geattendeerd door Edwin van der Meer, hoofd verkoop bij de multifunctionele mediaproducent Mimicry ..... toen ik daar was met een chefkok die samen met hem de wedstrijd halfom op de beurs Horeca EvenTT gaat 'verrijken'..... want dit duo vindt groenten erg belangrijk...... ben benieuwd....


Maar de meest innovatieve manier om spruitjes te serveren.... wordt gedaan bij restaurant Vermeer.... en deze manier vind ik super.... Christopher Naylor heeft wel een heel aardse benadering..en manier om een 'spruitje' te serveren. Bij toeval kwam ik hier achter omdat er weer televisieopnames waren geweest bij Eef Stel de neef van mijn vrouw... die vitale groenten kweekt in Dalfsen en 'hofleverancier' is bij onder andere de Librije..... gisteren was de uitzending en daarin zat ook Christopher Naylor die wel een heel 'aparte' manier van spruitjes serveren hanteert.....

Get Microsoft Silverlight Of bekijk de flash versie.

Vooral het 'terugkoelen'.... het laten schrikken van de groente met koud water is mooi om te zien en nu ik daar over nadenk.... het is natuurlijk nog gemakkelijker en innovatiever om de plant gewoon onder een 'koude douche' te zetten....... een nieuwe keukentechniek... Gaar de stronk in de steamer voor zeven minuten en zet hem gelijk onder een koude douche voor acht minuten. :-)

1 opmerking: