dinsdag 24 januari 2012

Met de auto of toch maar de fiets #parkeerplaats

Mensen steken soms 'raar' in elkaar.... kom je te werken op 'net niet' loopafstand van je huis, krijg je een fiets om deze 'afstand' te overbruggen..... maar wat doe je, je gaat gewoon met de auto en wel met het excuus .... dat het veel regent en 'koud' is binnen dit jaargetijde....


Toch heb ik dan soms spijt...... want vandaag stond de parkeerplaats vol..... en dat was al voor mijn dienst die om twaalf uur begon....  normaliter komt het niet vaak voor dat het al vol staat voor de lunch...... dus meestal is er wel een plaatsje beschikbaar op de personeels- parkeerplaats.....echter vandaag was het zoeken..... en gelukkig kon ik nog een plaatsje vinden.




Vanochtend waren de parkeerplaatsen opgevuld met de voertuigen van de melkveehouders die aangesloten zijn bij 'melkvee 100plus' een concept waarbij melkveehouders zijn aangesloten die meer dan honderd stuks melkvee binnen hun bedrijf hebben en dat zijn veel koeien..... echter deze melkveehouders hadden bij ons een 'bijeenkomst' en gingen met z'n allen ter bus, naar een 500plus melkveehouder...... en dan wordt het interessant.... want dat zijn heel veel koeien...... en dat blijkt één van de grootsten van Nederland te zijn... Schep Holsteins Friesland te Zandhuizen....... dus gewoon eens 'Googelen' en dit zijn ook mega bedrijven die blijven zoeken naar efficiëntie.... en dat vind ik intrigerend....... achthonderd tachtig koeien 'kloppen' iedere dag aan de deur dat zij gemolken en gevoederd willen worden...... Stel je voor dat je iedere dag deze hoeveelheid aan gasten ter tafel hebt....... dan.... ja dan....


Schep Holsteins Friesland tracht een hoge arbeidsefficiëntie te realiseren door:
• hoge melkproductie per koe 
• strakke looplijnen 
• werken met protocollen
• goede droogstandsbeheer



Zijn er parallellen met de horeca, ik denk van wel..... 

  • hogere productie per medewerker
  • strakke looplijnen.... 'routing'
  • werken met protocollen... 'afspraken maken'
  • droogstandsbeheer...... deze wordt moeilijker ;-) (op welk gebied)
Enfin, het was weer een bewogen dag, de 'melkveehouders' hebben genoten van het dinerbuffet evenals de a la carte gasten, die dineerden in de 'brasserie', wat betreft de parkeerplekken zijn er ook diverse opties....... als je hier naar zoekt..... maar......











Je kunt ook gewoon de fiets 'pakken'...is er altijd een plek om deze te 'parkeren' en hoef je na de dienst ook geen 'ruiten' te krabben... binnen dit jaargetijde...... efficiënt....

4 opmerkingen:

  1. Mijn grote probleem is dat de heren planologen uitgaan van een wereld waarin iedereen een peuzjootje rijdt. Parkeerplaatsen, parkeergarages, wegbreedtes, alles is op peuzjootjes gemaakt. Ik heb een heel normale wagen, 210 hoog, 620 lang en 214 breed. De enige plek waar ik normaal kan parkeren is vd valk. Die heeft gelukkig zijn eigen planologen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad.... maar ik denk toch, op de fiets te gaan...ben al stiekem aan het oefenen met van die extra 'wieltjes' aan de zijkant en dan zeg ik gewoon dat ik mijn steentje wil bijdragen voor een beter milieu....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, zo heeft ieder voordeel zijn voordeel:
    - ga je op de fiets dan kun je na einde dienst nog eens een biertje drinken!
    - ga je met de auto dan kom je tenminste nuchter thuis.
    - ga je op de fiets dan spaar je het milieu
    - ga je met de auto dan steun je de economie
    En als je maar lang genoeg door gaat rij je gewoon toch met de auto naar je werk want je blijft er lekker droog in als het regent en je blijft lekker droog omdat je je niet in het zweet fietst. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat je soms naar een parkeerplaats moet zoeken en als die dan onverhoopt toch wat verder weg ligt dan de personeelsparkeerplaats, dan loop je je in het zweet naar de personeelsingang. Ben je toch nog nat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Henkws Jan,

    Bedankt voor deze wijze woorden... echter de 'twijfel' slaat nu echt toe :-)

    BeantwoordenVerwijderen