maandag 3 oktober 2011

#εργονομία.....hoe eenvoudig

εργονομία.... een begrip wat in mijn hoofd gebeiteld zit....... hoe is en of was de relatie van de leerling aangaande de 'ergonomie'...... gek is dat, vanavond moet ik hier ineens aan denken.... zo'n..... 'onbeduidende vraag, die keer op keer terug kwam binnen de in te vullen boekwerkjes van 'aankomende' koks en of 'kokkinnen'..........



Ergonomie is volgens de de Wikipedia, de wetenschappelijke studie van de mens tot zijn 'of haar' omgeving'.
De Ergonoom is iemand die bijdraagt,  aan het zodanig ontwerpen en en evalueren van taken, jobs, producten, ruimtes en systemen dat ze tegemoetkomen aan de noden, mogelijkheden en beperkingen van mensen staat er te lezen op de Wikipedia.......


Maar wees gerust de term kan gelukkig gevierendeeld worden, ter verduidelijking: zie hier.
Ook ik als SVH-leermeester heb hier altijd het meest positieve voor 'de leerling' ingevuld.......zonder echt te begrijpen wat hier eindelijk bedoelt werd.... maar nu weet ik beter...


Ik wil Chef - Ergonomie worden, waarbij we de 'Griekse' afleiding vergeten..... maar gewoon onze eigen interpretatie aan dit woord hangen, 'Erg..o..no(t)..m(i)e'... een verbastering van Nederlands en Engels en dan heeft de SVH gelijk een nieuwe opleiding binnen haar pakket... nieuw......Chef -Ergonomie.......... 


Ingewikkeld ???? 
Nee, ik denk van niet want zo zijn wij binnen de horeca........alles transparant en eenvoudig houden, alles puur.........of toch niet.... Ergeren doen wij ons 'toch' niet... Erg-economie...... ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten