donderdag 30 juni 2011

#Mosselen, hang mij maar op........

Sinds ik meer ben gaan roken, krijg ik inderdaad het gevoel dat ik steeds 'slimmer' begin te worden. Zijn wij erin gestonken, aangaande de mosselen, zijn wij gemanipuleerd, of meten we met diverse maten. Dat het 'mosselseizoen' een week is uitgesteld nemen wij aan als een beslissing met waarde, maar vanaf welke datum en tot welke datum loopt het  mosselseizoen?


Ooit leerde ik van Chef Bruno Porcher, dat het mosselseizoen liep vanaf September tot de maand Mei en dat is 'waarschijnlijk' niet meer zó. Het mosselseizoen is de laatste jaren verandert, mosselen zijn het gehele jaar te verkrijgen, uitgezonderd de maand Juni, maar vanaf half Juli moet het 'seizoen' haar intrede hebben gedaan. Dat deze verandering heeft plaatsgevonden, kan ik bevatten, het klimaat verandert dus dit kan van invloed zijn, maar helaas is dit niet de bepalende factor......de bodemcultuur bleek te arbeidsintensief en er kon niet meer aan de vraag worden voldaan...... Grappig is dit eigenlijk, want zelfs de bodemcultuur is een vorm van kweken..... maar  deze 'vorm' van kweken ging niet snel genoeg.......


Dus dan maar een 'plannetje' maken, experimenteren en dan langzaam de 'hangcultuur mossel' introduceren. Dit is op een perfecte manier gedaan, vele jaren geleden, het mosselseizoen is jaren geleden vergroot en wij 'rokers binnen de horeca' zijn erin gestonken, voor ons koks begint het seizoen nu, begin Juli......... of zoals dit jaar een weekje later.....




De hangcultuur is enkel en alleen ontwikkeld om aan de vraag te kunnen voldoen en dan gaat de schoen wringen. Dat het diertje een 'zachter schaaltje' heeft nemen wij op de koop toe, maar we gaan bijvoorbeeld wel zitten schreeuwen dat de gekweekte paling klote is en een te dikke huid heeft. Ik bedoel hiermee, dat ons geschreeuw om de asperges van de koude grond, niet meer dan een idealisme is van enkelen, maar totaal geen basis meer heeft. Als wij nu het mosselseizoen aanvaarden, dan moeten we onze 'bekken' ook dichthouden over alle andere vormen van gemanipuleerde 'verse, seizoengebonden producten'. Als er niet aan de vraag kan worden voldaan, dan wordt alles in het werk gesteld om dit voor elkaar te krijgen en zo kun je markten en mensen manipuleren......................... we kunnen meegaan, maar wees wel eerlijk.


Als ik snoekbaars op de kaarten zou zetten die gevangen wordt binnen de Gieterse wieden, dan waren we snel 'uitgepoept', we zouden nimmer aan de vraag kunnen voldoen en dus genoodzaakt zijn de voorraden van elders te betrekken, maar dit wil ik niet, dus zetten we het ook niet zo op menu's........u toch ook niet.....tijd voor een sigaret nu........de ontstresser......


Dat er binnen de horeca 'liegebeesten' zijn kan waar zijn, maar dat wij 'allemaal' meegaan met de seizoenen en werken met streekgebonden producten bestaat niet, behalve binnen de restaurants waar het niet druk is, deze kunnen waarschijnlijk wél aan de vraag voldoen......!!!!!!


Morgen een kopje erwtensoep en dan een lekkere stamppot zuurkool met rookworst en jus, omdat ik daar zin in heb, of mag dit niet binnen mijn gemanipuleerde psyche, denk van wel ;-) 
Waarom ook niet, laten we dan gelijk het psychologisch denken van nu gelijk veranderen, we gaan enkel serveren waar de gast om vraagt en dan wil ik nu erwtensoep, want daar heb ik zin in en wat 'ik' wil, wil ik kunnen krijgen.....je lacht je dood....maar kies dan wel alvast een kist......  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten