maandag 20 juni 2011

Even zweten......

Vandaag was een aparte dag, opnieuw heb ik staan te koken bij Hampshire Hotel Wesseling samen met m'n oude 'sous' die daar nu de scepter zwaait. Nu heb ik de laatste tijd niet meer a la carte gekookt, dit in verband met het 'opstarten van onze centrale keuken'...en dat is dan wel weer even wennen...........normaliter kan ik alleen koken met een perfecte mise en place, maar Kenwerk kwam vandaag ook nog even langs en dan.......kom je ineens tijd te kort............


Mevrouw Pipping was gelukkig niet met de 'bus' van (Kenwerk on tour) dus ik hoefde mij dus gelukkig geen zorgen te maken over mijn communicatie technieken. We hebben een geanimeerd gesprek gehad over leermeesters, examinatoren en het bedrijfsleven aangaande de horeca. Kenwerk geeft aan dat de leerling van nu zit te springen om begeleiding op zowel de opleidingsinstituten als wel binnen het bedrijfsleven en dat sluit perfect aan op de BV-ik generatie, de generatie die straks een plek op de werkvloer gaat invullen. Hoe kunnen we inspelen op de generatie die gaat komen en hoe gaan we om met mentaliteiten, inspiratie en motivatie. Moeilijk soms, maar toch ook interessant...Ooit hoorde ik van een headhuntersbureau dat mensen die op 'functies' werden geplaatst in het buitenland 'ter school' gingen om de taal van het land te leren binnen twee maanden. Deze mensen werden naar de 'nonnen' in Zutphen gestuurd en konden binnen een maand de taal spreken en na twee maanden de taal vloeiend spreken en schrijven, enkel en alleen omdat bij binnenkomst er geen Nederlands meer gesproken mocht worden, je word gelijk aangesproken in de aan te leren taal en moet hierin ook antwoorden. En dat kunnen we ook doen binnen de horeca, want deze heeft ook een eigen taalgebruik. Binnen opleidingen en het bedrijfsleven de BV-ik generatie alleen maar aanspreken met onze horecataal en wie weet wordt een ieder dan ook nog gemotiveerd en geïnspireerd........wie weet..alleen nog maar 'lullen' over gastronomie.....
En dan hebben we ook nog de applicatie voor de iPhone van 'passie voor horeca' ...heeft iedereen deze al gedownload. Ik denk van niet, want het is allemaal nog te onbekend bij de meesten.  We moeten gaan kiezen mensen en dingen niet halfbakken doen...............helemaal niet binnen opleidingen waar vorming plaatsvindt van de nieuwe generatie binnen de horeca....en dat geldt ook voor het bedrijfsleven en voor ons opleiders!!
En weet je, de volle bus kan misschien ook zo naar België rijden...kunnen we eens kijken hoe ze het daar doen...



Tijdens de avond heb ik best wel even lopen zweten, maar daar blijken oplossingen voor te zijn, en die oplossing kan soms eenvoudig zijn, zoals het hebben van een 'perfecte' mise en place en het hebben van efficiëntie aangaande opslagen producten. Ja, ja, lekker zitten lullen met Kenwerk en dan zomaar het diner induiken zonder goede 'check', daar ga je van zweten en daar wil ik graag over praten als de 'bus' on tour straks langskomt............. ;-)
Stond samen met de chef van Hotel Wesseling op deze maandag en we gingen 'vol' vanavond en daar 'leer' je van, zo ook een leerling, soms gewoon risico's nemen en dan gaan............ de beste leerschool......nu even chillen..............

Geen opmerkingen:

Een reactie posten