vrijdag 8 oktober 2010

Onze duurzame en biologische maatschappij?

Idealisme en commercie gaan samen, de biologische landbouwer gaat zijn bietjes verkopen aan een producent en deze zullen worden verkocht binnen de supermarkten.
Kan dit?
Natuurlijk kan dit niet, de teler kan nimmer aan de vraag voldoen, maar toch staat dit product in de schappen. Calvé is doelbewust duurzaam bezig, de dooiers in een bepaalde mayonaise zijn van 'uitloop kippen', de dooiermassa beslaat 6% van de totale inhoud van een pot.
En zo zijn wij met elkaar doelbewust bezig voor een beter milieu, proberen wij te besparen op energie, kijken wij naar diervriendelijke oplossingen en wordt ons afval gescheiden opgehaald.
Dat dit gedoemd is te mislukken weten wij allemaal, zowel producenten als consumenten!

Maar vanwaar al deze loze duurzame en biologisch kreten?
Dit komt mede door U als consument en vooral ook door de producent. (goedkoop produceren)
De Horecasector wordt langzaam wakker geschud, maar U als consument bent U bereid om iets meer te betalen voor 'echte' producten of geeft de laagste prijs de doorslag?
Bent U bereid om met de seizoenen mee te gaan, soms zijn producten op?

Er is geen snoekbaars meer te vangen binnen Nederland, maar toch siert deze vis de menukaarten nu?
Paling bestaat niet meer, hoe komt dat?
De consument vraagt en krijgt!! Natuurlijk is dit logisch, maar het is niet reëel, niet alle producten zijn onuitputtelijk aan te leveren per seizoen en toch willen wij dit.
Dus wij als consumenten zijn eigenlijk mede verantwoordelijk voor wat er nu gebeurd, wij willen veel en goed voor de laagste prijs maar dat bestaat niet.
Wat wilt U, de mayonaise met de dooiers van:
  • De batterijkip € 0,10 per ei
  • De uitloopkip € 0,19 per ei
  • De biologische kip € 0,25 per ei

Zolang wij binnen Nederland onszelf bedonderen door onbewust te kiezen voor de laagste prijs en onze mentaliteit (bewustwording) niet wordt verandert blijft dit doorgaan. De restaurants die de afgelopen jaren alleen maar 'theater' hebben verkocht krijgen het ook moeilijk betreffende 'geloofwaardigheid'. 100% biologisch bestaat niet en duurzaamheid is een marketing doelstelling geworden.

Waarom ik dit blog? Wel mijn beste Italiaanse vriend bood een nieuwe kaas aan, zonder smaak maar wel mooi wat betreft het visuele, met Alpenbloempjes, ook de nieuwe olijfolie moest geproefd worden, deze was niet te vergelijken met de kwaliteit die wij eerder van hem kochten, maar wel goedkoper en één der koks haalde even een pompoen op uit een biologisch winkeltje binnen ons dorp. Een pompoen van 3,75 kg voor € 22,- en dan wordt ik misselijk, van deze maatschappij en hun waarvan ik dacht dat zij ruggengraad hadden. Waarschijnlijk staat voor dit biologische winkeltje een lelijk eendje en achter het winkeltje een grote Volvo en waarom laat Gino mij deze producten proeven, is dit is wat wij willen, is dit waarom U vraagt of vraag ik hier zelf om!!

Leef bewust, maar laat de maatschappij van nu niet tot maatstaaf worden binnen uw doen en laten! Beslis zelf aangaande normen en waarden!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten