dinsdag 26 oktober 2010

D' Couvert 2010 (Culinaire Saisonnier)

De winnaar, Alain Vermeulen van restaurant de Pastory haalt aan: 'De bekende koks hebben een sterrenstatus gekregen, maar gastheren en sommeliers worden maar al te vaak vergeten'. Hier ben ik het mee eens, alleen had ik ook graag gezien dat 'gastvrouwen' genoemd werden, de dames ter tafel. 'Het mooiste zou zijn dat als er evenveel waardering zou zijn voor beide beroepen', maar weet je, ik denk dat gastvrouwen en gastheren belangrijker gaan worden dan de koks. Het is gedaan met de meeste experimenten binnen keukens, terug naar af, dus moeten restaurants iets anders bedenken om de Toko vol te krijgen en dat is volgens mij met een juist 'gastvrijheidschap', de juiste keuze om uniek mee te zijn.

Dus de bediening op nummer 1.

En de kok op nummer 2.
Er stond nog een passage in het artikel en dit raakt mij persoonlijk: 'De kok stond ergens in de kelder te koken', jaren heb ik hier mee rond gelopen, ja ook ik stond in een kelder te koken, maar ben jaren geleden bevrijd. Doormiddel van een toegeworpen 'touwladder' ben ik langzaam naar boven geklommen en toen beland in het Walhalla.
Nu de Europese kelderverhalen steeds meer naar buiten komen, durf ook ik meer te spreken over dit fenomeen.

Mijn kelder toen.
De apparatuur was toen al weggehaald:
  • De combi-steamer
  • De Rohner
  • De sifons
  • De stikstofbaden
  • De magnetron

Eerbetoon aan de gastheer, gastvrouw, koks en zo hoort het, teams binnen de horeca die samen een product verkopen, samenwerken en elkaar aanvoelen. Alain van harte gefeliciteerd met deze topprijs!!!!!! (gerefereerd aan: Telegraaf, 26 Okt. Stan Huygens)

Toch zou ik graag willen dat U dit stukje gaat zien van Toon Hermans over de tafeletiquette van vroeger : http://www.youtube.com/watch?v=3oupUmSeHcQ

Dank U, dit is zo mooi!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten