zaterdag 16 oktober 2010

Boeken met historische waarde?

Vroeger verzamelde ik de serie van Christian Teubner: Het Grote ..........


En nu ook verzameld de Chefkok van Hampshire Hotel Wesseling (Michiel Miellet) deze serie, waarom, wel deze boeken blijven binnen mijn optiek de beste 'naslagwerken' aangaande productinformatie en het vaktechnische. (en dat vindt deze jonge ervaren chef waarschijnlijk ook)

Dat deze boeken soms € 120 moeten kosten vind ik jammer, beter was geweest een herdruk te overwegen van alle negen verzamel items.
Mijn reden toen om deze boeken te verslinden was de toen in mijn ogen, te beknopte kennis die ik bezat, in deze periode was ik werkzaam in het westen van het land.
En binnen de westerse mentaliteit, wilde ik niet uit de toon vallen. Ik wilde daadwerkelijk over alles op vaktechnisch gebied kunnen meepraten, dus las ik s' nachts na de arbeid deze boeken.
En s' morgens voordat een ieder in de keuken was probeerde ik het uit en het klopte, zowel de productinformatie als mede de recepturen.

Dit zijn boeken met een historische waarde net als de Escoffier, etc.
Ik ben blij dat ook jonge mensen hier nog waarde aan hechten, de basis van het koken.

Dit zijn boeken om gelezen te worden, niet voor een boekenkast.
Dit zijn boeken voor de echte vakidioten, niet voor het 'hebben' en laten zien om indruk te maken zoals nu vaak gebeurd met van allerlei commerciele shit. (leuk om te lezen, maar ook niet meer)
Wat er nu wordt uitgegeven is vaak 'lectuur' maar dit was literatuur!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten