vrijdag 22 augustus 2014

Koks gezocht.... #reacties ...

Soms wordt mij weleens gevraagd, of ik nog mensen weet te vinden die 'vacante plaatsen' binnen een keuken zouden kunnen opvullen.... maar dat wordt steeds moeilijker.... er zijn koks genoeg die thuis zitten te peinzen waarom ze thuis zitten, maar dat is niet zo raar.... Er is namelijk een klein probleempje.... vele koks kunnen amper nog koken... maar hebben wel veel noten op hun zang....


De mens.... en dus ook de generatie van nu heeft veel televisie gekeken.... en de mens heeft een kopieergedrag binnen haar systeem.... zij hebben gekeken naar bijvoorbeeld, de 'Ramsey-soap en pats-boem... zo stuur je dus een keuken aan.... wat men op dat moment niet weet is dat 'de schreeuwende, vloekende... chef-kok zich geen raad meer weet en dit wil wil verdoezelen met zulks gedrag. Ik heb respect voor Ramsey..... maar laat hem koken binnen een dierentuin..... 


Binnen ons landje hebben we een handjevol 'toonaangevende koks, natuurtalenten die leven voor ons vak.. en daaronder hebben we de hun die een potje kunnen koken.... maar niet de gave en of de discipline hebben.... 
Niet elke kok kan een Sergio of een Jonnie zijn....niet iedereen kan schilderen als Corneille.. je kunt ervan leren....maar weet je plaats....


De beste chefs staan trouwens gewoon thuis te koken..... dat zijn onze, vrouwen,  moeders die altijd met liefde de maaltijd bereiden.... voor het gezin.

Met koks gezocht.... was ik vooral op zoek naar mensen... die hun eigenwaarde zouden kunnen inschatten... kunnen koken en een team kunnen begeleiden op een normale manier, respect zouden hebben voor de mens in algemene zin.... en bewust zouden zijn van de elementaire basis benodigdheden binnen een bedrijf ... zoals kennis van inkoop..... dus ook warenkennis...

Ze zijn er nog..... maar je moet geluk hebben om ze te vinden.... de normale kok, die kennis heeft, weet van inkoop en ook nog eens een 'teamer' is die spreekt met twee woorden....
Maar pas op ..... vaak kun je de 'pseudo-koks herkennen.... ze hebben vaak een borduursel op de koksbuis met hun naam..... en of nog meer stiksels... 'ze voelen zich belangrijk' of zijn bang dat de naam niet blijft hangen...

Vakmensen met kennis..... 'k had vandaag een 'lasser' in de keuken die 'wat rvs' aan elkaar smolt... een vakman... een echte... en weet u wat het gekke is.... hij had geen naam op z'n overal staan.... en deed zijn job...een keurige 'lasnaad' ...en dat zijn de echte ambachtslieden...

Natuurlijk zijn er nog koks.... maar weet wel wat je binnenshuis haalt... er is toch nog altijd meer kaf dan koren..... en dat is niet zo verwonderlijk..... daar hebben we gezamenlijk voor gezorgd..

Ik ben een misschien wel een Cock.... maar denk eens na....






3 opmerkingen:

  1. Maar al te waar, wat je schrijft... Werk al langere tijd voor een hotel in amsterdam, waar men nu een uitzendburo heeft binnengehaald ipv freelancers. Goedkoper he... Toch lever ik tot 3x zoveel werk af als de ex-kwikfitter die er aan de kant gezet is. Geen naam maar helaas al te herkenbaar het gemis aan discipline, z'n gebrek aan kennis (waar warenkennis 1 onderdeel van is) z'n geleuter met iedereen en z'n gescheevel door de keuken.
    Gelukkig zijn er toch nog echte koks, anders heb ik niemand om mijn kennis te delen. Maar het meest schuldig aan de situatie van nu is toch echt de werkgever, die handjes ipv een lijf voldoende vind. Een volwaardig mens in de keuken schijnt te kostbaar te zijn. En leerlingen overbodige luxe. maar over 10 jaar heeft hij nog steeds mensen nodig die bereidt zijn te bereiden. Maar dit is het schisma van de horeca.... Maak het al ruim 35jr mee......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wordt altijd vrolijk van een reactie..op een schrijven, want velen denken en durven niet.... maar wees niet anoniem...want wie moet ik dan bedanken...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het een super blog!!! weer als gewoonlijk!!! lijkt wel alsof je een nieuwe roeping naast het vakwerk koken gevonden hebt! je schrijft erg mooi en, legt de boodschap duidelijk neer. Vele malen gewoon niet gereageerd omdat ik er simpelweg mee eens ben. Zo komt er, zo nu en dan een blog bij en dan denk ik gewoon ja! zo is het! Bij deze mijn excuses dat ik niet eerder gereageerd heb en daarnaast mijn oprechte complimenten! Roel

    BeantwoordenVerwijderen