woensdag 15 januari 2014

Meedoen aan kookwedstrijden.. #EvenTTCulinair

 Voor veel koks is het deelnemen aan wedstrijden 'not done', je stelt jezelf te kwetsbaar op en het resultaat kan negatief beoordeeld worden. Toch vind ik dat je het anders moet benaderen, de vakman in de keuken behoeft geen 'wedstrijdkok' te zijn en misschien is de gelouterde wedstrijd-kok wel geen gedreven 'vakman' binnen een bedrijf. 


Ik denk dat je wedstrijdpodia anders moet benaderen, een vakman hoeft geen kunstenaar te zijn en een kunstenaar geen vakman.... je moet het podium alleen anders benaderen. Meedoen aan een wedstrijd is binnen mijn optiek goed voor een bedrijf, goed voor de persoon en het creëert een sterke teambuilding binnen keukens.... en binnen een bedrijf. Een sterrenkok hoeft nog geen goede wedstrijd kok te zijn en een wedstrijd kok hoeft ook geen 'sterrenkok' te zijn.....


Ik heb vele wedstrijden gekookt en ik heb vele 'koude gerechten' mogen presenteren voor verschillende bedrijven en dat heeft mij altijd goed gedaan, het was altijd passioneel, er was betrokkenheid van een ieder.....en als we dan een prijsje 'pakten' dan was het feest....dan was er media-aandacht .... dan gingen we uit onze bol. Vele prijzen heb ik gewonnen, grote prijzen, kleine prijzen, maar ben ik daardoor een topkok geworden..... natuurlijk niet, verre van dat, ik deed mijn 'ding' met een team en daar ging het mij om, 's morgens om vijf uur de auto's beladen, op weg, de werkplek inrichten, koffie, nadenken..... en dan gaan, opruimen, drankje, praten met collega's, ervaringen delen en genieten..... en dan maar hopen (enigszins gecontroleerd) dat alles goed ging binnen het bedrijf... want dat was en is belangrijk.... belangrijker....dan een wedstrijdje...

Een kookwedstrijd.... is geen wedstrijd, maar een kokereitje met gelijkgestemden... en wie nog niet durft..... doe dan mee aan de koude klassen.... gewoon om even kennis te maken....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten