zondag 16 november 2014

Analyseren.... #eenmooiwoord

Zondagavond drink ik altijd graag een glaasje binnen mijn mijn favoriete  kroegje en al is de 'uitbater' nu alleen.... z'n vrouw is elders is het toch altijd even gezellig. Normaliter staat het kastje nimmer aan.... maar vanavond wel even.... en ik moet zeggen aangaande het voetbal was het zeer vermakelijk....

Wat wordt er wat geanalyseerd binnen de voetbalwereld.... maar vanavond was goed... onze coach zou blijven.... een man die gepokt en gemazzeld alles heeft meegemaakt... veel heeft behaald, maar de laatste weken ter schavot werd gedragen door de analisten....  'k zit totaal niet in het voetbalwereldje en weet alleen dat de bal rond is....  en daardoor blijft het 'winnen' binnen mijn optiek, altijd een toevalstreffer..... als een clubje wint.... je kunt de beste aankopen doen maar daar is spel niet mee gespeeld.....
Dat Hiddink enigszins als mens beschadigt is kan ik mij voorstellen..... maar... de analisten zullen nu moeten inbinden.... zijn fungeren heeft namelijk te maken 'met de opstelling van de backoffice' met de players, eigenlijk van het geheel....  en dat maakte hij duidelijk...

Dit alles werd even door Gertjan Verbeek....  hij analyseerde de hele situatie uit persoonlijke vorm zonder een blad voor de mond te nemen... terwijl de heren aan tafel ter pak waren.... zat hij daar 'gespijkerstoft' en dat zegt mij dan genoeg... beide poten op de grond en spreken vanuit het hart. 
Ik heb mij even mogen vermaken aan het kastje.... 

Is horeca dan te vergelijken met voetbal... waarschijnlijk niet... maar ik zie toch wel parallellen, een wedstrijd is nimmer in te schatten en een a la carte avond ook niet... toch moet je het beste kunnen geven... dus moet er 'motivatie' zijn... maar we zijn allemaal mens...

En dit gaan we met elkaar analyseren..... Gertjan... gaf opluchting, je werkt met mensen en met hun emoties.... je kunt het begeleiden, je kunt met theorieën komen, maar die geven nimmer een garantie....  een elftal is als een horecabrigade....je kunt alles begeleiden.... maar je hebt met mensen te maken.....  de ene coach doet dit en de andere doet dat.... 

Soms lukt het, maar soms ook niet..... Nederland viert nu weer een feestje.... en Hiddink slaapt goed.... maar droomt ook.... net zoals ons....

Ik ben gelukkig, heb geen verstand van voetbal, weet enkel dat de bal rond is, 'k maar heb gelukkig in de loop der jaren wel wat mensenkennis opgedaan... ga alleen af op gevoel.... .

Voetbal, soms win je en soms verlies..... vaak een kwestie van geluk, boeiend hè....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten