woensdag 13 juni 2012

De beste #horecahorrorfilm ....het praktijkexamen

Deze week kwam één van de leerlingen van ons bedrijf even langs om zijn praktijkexamen nog eens door te nemen. Let wel een examen wat een leerlingkok niveau twee gaat doen binnen ons bedrijf.... geen opgelegd examen.. vanuit het College... want het te koken menu...  mocht ikzelf samenstellen..... ach ja, binnen het bedrijfsleven is toch weinig te doen..... dus dit kunnen de leermeesters zelf wel even in elkaar puzzelen.... en laten we wel wezen... het landelijk instituut heeft taken uit handen gegeven aan de roc's.... en ik kan mij indenken dat 'vele' docenten het te druk hebben met hun... 'eigen vakantie planningen'.... dus aan de slag..... een examen menu voor de leerling samenstellen en dan ook nog zelf gaan beoordelen of deze leerling geslaagd is of gezakt... en dat doet mij denken aan een 'script' voor een een goede horrorfilm.....



Dit geeft mij als zijnde SVH leermeester de macht waar ik naar zocht... zullen sommigen of velen denken..... de leerling is overgeleverd aan de leermeester..... en stel dan eens dat ik als leermeester zo'n 'ettertje' binnen de Horeca zou zijn waarover Norbert Koreman laatst blogde..... dan is deze keuze van 'examens afnemen' op deze manier, een pracht verhaal voor een goede horrorfilm.... ik ben op zoek naar een Friese producent..... die wil samenwerken met een topregisseur..... de regisseur wil.... heb ik gehoord nog eens 'vlammen' binnen Nederland....




Het script is klaar en legt ter attentie van Paul Verhoeven.... in de kast.... de leermeester is het ettertje en laat de leerling alleen maar dingen doen.... om zijn of haar ego te bevredigen.. de leerling moet de auto wassen van de leermeester, privé-boodschappen doen... de tuin wieden en ga zo maar door.... en wat het examen betreft.... de leerling doet wat hem of haar opgedragen wordt want anders laat de 'hoofdrolspeler' hem of haar zakken.... er is enkel één probleem.... ik moet nog iemand vinden die de ondertiteling gaat doen... want het publiek verstaat natuurlijk geen Fries..... verder ben ik nog op zoek naar figuranten (die enigzins kunnen koken) en die hebben een belangrijke rol..... ze moeten egocentrisch zijn en kunnen ja-knikken..... de opbrengst van de film gaat naar.... een goed doel....op bankrekening van 'het ettertje'....


Eigenlijk is dit geen horrorfilm maar een realitysoap..en dan krijg je 'koppijn'... want dan moet dit naar een commerciële zender.... en kun je reclameblokken verkopen aan de Regionale Opleiding Centra.... en dan is de cirkel weer rond..... of ben ik dan een ettertje.... ;-)


Ik heb liever niet dat mijn kinderen een koksopleiding zouden volgen...... zolang het zo blijft doorgaan...


1 opmerking:

  1. Ik als docent ben een voorstander van zo onafhankelijk mogen beoordelen, dus niet door leermeester of docent maar door externe examinatoren. Het liefst een landelijk examen voor een ieder gelijk waarin de basiskennis/technieken en vaardigheden worden getoetst. Er is een toetsenbank van SHE(stichting Horeca Examens) alleen doen lang niet alle ROC's hier aan mee (kost namelijk geld :(.) Hier zijn echt nog wel grote verbeter punten nodig, maar het is een mooi begin.
    Natuurlijk is het organiseren van examens een boel werk, maar zolang we daarmee in ieder geval de kwaliteit van de examen kandidaten (gedeeltelijk) kunnen borgen heb ik daar echt geen enkel probleem mee!!
    Sterker nog, geeft een enorme boost als je sommige kandidaten ziet "knallen"!

    Wim Geerling
    Docent koken

    BeantwoordenVerwijderen