donderdag 25 augustus 2011

Uit de 'schaduw' van een 'culinair troubadour'.....

Afgelopen woensdag waren we te gast bij de Culinaire Saisonnier in het plaatsje Schilde,  de reden van ons bezoek zal u wel om bekend zijn, Carine kreeg de Mérite Agricole opgespeld door monsieur Hirondel, landbouw attaché van de Franse ambassade........... 


Wij, Jolanda en ik waren te gast bij onze vrienden en hebben met volle teugen genoten van de Belgische gastvrijheid, de gezelligheid en van de Frans georiënteerde 'zaligheden' die uit de keuken getoverd werden..............  Normaal heb ik geen moeite om te bloggen maar door al die indrukken die ik heb opgedaan nu ineens wel, vandaar de vele foto's deze keer en eigenlijk zijn het er nog te weinig....... enfin, na een rondleiding van Norbert, ik alleen (want Wüsthof, dus Henk nam gelijk Jolanda in beslag).. krijg je gelijk het gevoel van pure passie.....de kantoorruimten...... de bibliotheek, die als inspiratiebron dient, de enorme 'aanschuif-tafel' met daarbij de goed geoutilleerde demo-keuken..... het authentieke cafeetje..... de kelder en het 'buiten'....daar waar de kippen lopen...passie beleef je, passie is een gevoel....... (mocht later zelf Jolanda rondleiden, vertrouwen)................. maar hier de impressie.......


De 'culinair troubadour' die een toespraak geeft vanuit het hart over 'haar'.... ècht mooi......



De Burgemeester, de attaché en Carine vlak voor de toespraken, gelukkig is mijn Frans verbijsterd goed, dus ik kon als tolk optreden voor Jolanda.. ;-)


Trots, trots.......en wel verdient... want wie denkt, dat het 'pad' der culinaire uitgevers alleen maar over rozen gaat...... heeft geen benul hoe al die reportages soms tot stand komen......


Ja, deze foto is moeilijk te voorzien van commentaar, maar ik neem aan dat dit 'onderonsje' ging over de manier van het 'opspelden' van de Mérite Agricole..... ;-) 


Een kleine 'impressie' van wat 'on buffet' stond en daar houd ik van, gewoon lekker zonder 'poespas', gewoon bourgondisch.. zo on- Nederlands.. heerlijk.....



La Cuisine......




 



Een 'brigade' in beweging, een brigade met passie.... terwijl dit een brigade is die eigenlijk normaliter heel andere dingen doet.... en dat geldt natuurlijk ook voor al die anderen..hoe flexibel kun je zijn. Gewoon koken....lekker op smaak en zonder stress... toch Joost.. :-)


De aanschuif-tafel.... maar wie rijdt er straks terug..... Jol....


Echte truffel..... ja èchte truffel met een lekker zacht kwarteleitje.... beleving..... Zo waren trouwens alle gerechtjes, authentiek zonder opsmuk, maar puur, puur van smaak. Vooral ook het varkenswangetje met linzen.. de paté van lever.....heerlijk......


Aan het einde van de ''aanschuif-tafel' staat een boekenkast, gevuld met 'inspiratie' maar zit je weleens zonder... dan kan de kast bewegen.... en dan, ja dan krijg je ineens 'nieuwe inspiratie'. 


 Als in een 'James Bond' film, blijkt de kast draaibaar.... achter de kast blijkt namelijk een verborgen ruimte.... die net als de bibliotheek geldt als 'inspiratiebron'.....en dat blijkt waar te zijn.... 'chez Nobert' heet dit cafeetje..... een behaaglijk cafeetje....waar gedachten vorm krijgen...




Authentiek..en ook weer met beleving..... de uitsparing.. diende ooit als kassa.....


En dan, na het 'afgesproken tikje op de schouder' gaan wij de diepten in onder het woonhuis....een Belgische kelder.... gedeeltelijk gevuld met een grote hobby, whiskey..... en ja, wij mochten hier mijmeren en praten..... maar ik heb ervoor gekozen om niet te proeven.... want deze flessen verdienen respect....en daar maak je tijd voor...... misschien de volgende keer...

Veel echte vrienden heb ik niet...... maar van mijn echte vrienden houd ik, Carine, Norbert en jullie team.... bij deze, ook namens Jolanda.... bedankt......!! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten