donderdag 12 augustus 2010

Vandaag even vissen........


Gewoon even vissen met de jongens.
Jaa,,,,, maar dat gaat zo maar niet, eerst naar een hengelsportwinkel voor een 'eenvoudige' visvergunning. Helaas die bestaan niet: ik kan kiezen tussen een vergunning van de lokale visclub € 37,50 een vergunning voor een maand € 17,50 of een vergunning voor een week
€ 10,50. Ik kies de vergunning van een week en neem een kindervisvergunning voor de jongste zoon, € 2,00. Zo nu de hengels ophalen en dan kunnen we, nee dus niet, want met deze vergunningen mag je nog niet vissen, we worden doorgestuurd naar het postkantoor want je hebt ook nog een visakte nodig, kost € 10,50 en ook voor kinderen wordt mij daar verteld is een visakte nodig. Ik vertel de vriendelijke dame dat dit niet nodig is want dit werd mij gezegd in de hengelsportzaak, ik laat de loketbeambte de kindervisvergunning zien en krijg te horen dat zij zo'n vergunning nooit eerder heeft gezien. Ik neem de gok dat het voor kinderen niet nodig is om een akte te hebben en zo wel dan zullen wij dit vernemen als wij controle krijgen.
Door al dit gedoe zijn wij een paar uur verder en € 23,- kwijt om even te gaan vissen.
En waar komt dit ondermeer door: door de visclubs die het 'water binnen Nederland' voor hun leden willen behouden, zo is het ook in de ons omringende landen, denk maar niet dat je zo maar een hengeltje uit mag gooien ter ontspanning.
Het slaat totaal nergens op! Door dit soort 'bullshit' krijg je het idee dat wil je straks een stukje lopen binnen bijvoorbeeld een bos: je en een vergunning moet hebben van de natuurclub die dit bos 'beheerd' en je hebt een akte nodig van staatsbosbeheer.
Ik kan mij best voorstellen dat er een vergunning nodig is om te mogen vissen. maar doe dit dan eenvoudig en binnen Europees verband.
Twee soorten vergunningen die gelden binnen Europa: de vergunning voor het vissen op niet roofvissen en één om te mogen vissen op roofvis.
Voor kinderen een paar euro en voor volwassenen een bepaald bedrag, visclubs beheren alleen door hun speciaal aangelegde vijvers, verder is het water vrij voor iedereen.
Voor de visser die niet frequent vist zijn er twee dagvergunningen: vissen op niet roofvis of vissen op roofvis.
Zo eenvoudig en transparant kun je het maken, maar helaas houden wij niet van eenvoud.
Blijf ik mij wel afvragen wat al deze visclubs doen met de contributies aangaande de openbare wateren?

Vandaag: we hebben even lekker zitten vissen, één stekelbaars gevangen en teruggezet, gelukkig heb ik een vergunning voor een week dus morgen gaan we weer een paar uurtjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten